עמוד:164

. 2 התלמידים יתנסו בכתיבת תיאור של דמות , תוך שילוב של פרטים הידועים להם מהטקסט שקראו ופרטים מדמיונם , ואחר כך יציגו את התיאור בכיתה . . 3 התלמידים יבחינו בקטעים הכתובים בזמנים דקדוקיים שונים ויזהו את הסיבות להבדלים . . 4 התלמידים יבחנו כינוי ויבדקו את הפער בין הדמות לבין המשמעות המילולית של הכינוי . . 5 התלמידים יתנסו בכתיבת הוראות שימוש בחפץ דמיוני ( עץ אוטומטי . ( . 6 התלמידים יזהו דימוי ופועל מטפורי בתיאור דמות . . 7 התלמידים יזהו את ההומור ביצירות קסטנר ויכתבו עליו . הערות והצעות להוראת הפרק מטבע הדברים , מכיוון שמדובר ביצירות בפרוזה , הפרק הוא ארוך . בהתאמה לתלמידי הכיתה , אפשר לחלק את ההוראה לשני חלקים : לפתוח בהקראה של פרק מספר שאיננו מופיע בספר הלימוד ( רצוי " אורה הכפולה , " שהוא סיפור ריאליסטי שגיבורותיו הן בגיל התלמידים , ( לעורר בתלמידים סקרנות ועניין , ואחרי שיחה קצרה להציג את הסופר ולעבור לספר הלימוד לעיסוק בטקסט הפותח על אריך קסטנר . אפשר ללמד ברצף גם את הטקסט מתוך " פצפונת ואנטון , " ואז , לאחר הפסקה של שבועיים או שלושה , לחזור אל הפרק ולעסוק בקטעים מ"שלושים וחמישה במאי" וב"הסיפור על האריה וסל הקניות . " בעבודה עם תלמידים מתקדמים כדאי לשקול קריאה עצמית של התלמידים , לפחות בחלק מהקטעים . בעבודה עם תלמידים מתקשים כדאי מאוד לעשות הפסקות בקריאה כדי לסייע לתלמידים לארגן את הרצף העלילתי , להבליט את ההתפתחויות בעלילה ולהפנות את תשומת הלב לפרטים משמעותיים . פעילויות 1-2 מטרת השיחה היא למקד את התלמידים בחשיבה על ספרות , על עצמם כצרכני ספרות ועל טעמם האישי בקריאה . התלמידים מוזמנים לספר על חוויותיהם כקוראים , מקבלים לגיטימציה להביע ביקורת על ספרים ולברר עם עצמם מה הם מעדיפים לקרוא . הדיון חשוב גם מפני שהוא מזמין את הילדים להבחין בין מרכיבים שונים של הטקסט שהם קוראים – הנושא , העלילה , הסגנון , המורכבות הלשונית , ההיקף וכדומה , ולהתייחס אליהם . ***

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר