עמוד:14

מרכיבים דידקטיים הספ ר מכיל כמה מרכיבים דידקטיים קבועים : הטקסט המרכזי – הטקסט כולל את ה תכנים הנדרשים ללימוד הנושא ים על פי תכנית הלימודים החדשה בגאוגרפיה לכיתה . ו' הוא כתוב בצורה בהירה ונעימה לקריאה ומותא ם לגיל התלמידים ; " מדברים גאוגרפיה – " קטעי מידע ה מרחיבים את הידע בנושאים הקשורים לתחום הידע והמיומנויות של המקצוע . חשוב להקנות את המושגים האלה , שכן הם משמשים את התלמיד בכל לימודי הגאוגרפיה והם אבני היסוד של השיח בתחום זה ; " תחנת מידע – " קטעי מידע המרחיבים את הנושא ש במוקד הפרק או הסעיף . לטקסטים אל ו שתי מטרות עיקריות : ( א ) להציג דוגמה או חקר מקרה הקשורים לנושא הני דון בטקסט המרכזי , כדי להמחיש ללומד את התהליכים ; ( ב ) להעשיר את עולמם של הלומדים במגוון תחומים . רבים מן הנושאים המופיעים בתכנית הלימודים כנושאי בחירה מובאים בספר במסגרת זו ; מקורות – לאורך הספר שזורים קטעי טקסטים הקשורים לתרבות יהודית - ישראלית . תפקידם לקשור בין המידע הגאוגרפי על ישראל ובין המקורות התרבותיים ולהצביע על הזיקות שבין המרחב ובין התרבות . תוכלו למצוא קטעי שירים , סיפורים , ופסוקים מהתנ " ך וממקורות יהודיים נוספים . חלק מהקטעים מלווה בהסברים , אבל אפשר כמובן לפתוח את הדיון לאפיקים אחרים ; תצלומים – בטקסט משולבים תצלומים רבים , ו תפקידם למסור מידע נוסף על הנושא הנלמד . המידע החזותי המופיע בתצלום מבהיר את המידע ומנעים את חוויית הלימוד ; מפות – בספר יש מגוון מפות : פיזיות , צפיפות אוכלוסייה , תחבורה , מערכת המים , שכונות ירושלים ועוד , בהתאם לטקסט . לצד ה מפה מופיעה בדרך כלל התייחסות בטקסט ובפעילויות . אף על פי כן , אי אפשר לצרף את כל המפות לספר , והתלמידים לעתים מופנים לאטלס או למפות דיגיטליות . אנו ממליצים להקדיש זמן להתנסות בחיפוש ובקריאה של מפות דיגיטליות , למשל ב " גוגל מפות " , ב פורטל המפות הממשלתי או באטלס הדיגיטלי של מטח . המפות הדיגיטליות ( מפות מקוונות , מפות ממוחשבות ) הן אמצעי זמין כיום , וכדאי לעשות בו שימוש לאורך כל לימוד הנושא . אנו ממליצים למורים לעודד שימוש במפות דיגיטליות ולאפשר לתלמידים להשתמש בהן בהכנת שיעורי הבית ו בהתמודדות עם שאלות שונות המפנות למפה או אטלס . מושגים – המושגים הם אבני דרך חשובות ביותר בהבנת מקצוע הלימוד . הם " מדברים" בשפה של תחום הדעת , וחשוב מאוד להכיר ולהבין אותם . כל מו שג מו בלט בצבע במופע הראשון שלו ב טקסט ומוסבר בגוף הטקסט , לדוגמה :

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר