עמוד:11

בתחנת המדידה האזורית ; לבדוק מהיכן מקבל האזור את המים , וכ ן הלאה . כך הלמידה תתקשר למרחב החיים המוכר של התלמידים וגם ת יצור בסיס לעבודו ת החקר שלהם . תתי- פרקים צורות ה נוף בין הים במערב לבקע ים המלח במזרח משתרעות שלוש רצועות אורך , ו חקר של כל אחת מהן ושל שלושת ן כמכלול ה וא כר נרחב להי כרות עם מגוון תופעות גאוגרפיות וצורות נוף . בפרק זה יכירו התלמידים את מאפייני התבליט של ישראל ואת החלוקה לשלוש רצועות אורך , מושגי יסוד של גובה ותבליט ( למשל גובה פני הים וקווי גובה , ( ו יבינו ש אפשר לחלק כל רצועת אורך לאזורי משנה ( יחידות נוף קטנות יותר ) . סוגי ה אקלים שטחה של ישראל קטן , אך מיקומה – בין רצועות הרוחב העולמיות – ומשרעת הגבהים הייחודית ש לה גורמים לכך שבשטחה יש שלושה אזורי אקלים מובחנים זה מזה . בפרק זה יכירו התלמידים את אזורי האקלים : ים תיכוני , מדברי ומדברי למחצה ( ערבתי ) ; את המאפיינים של כל אזור אקלים ; את חלוקת המרחב לפי טמפרטורה ; את חלוקת המרחב לפי משקעים ; וכן מושגי יסוד : סוגי משקעים , משרעת טמפרטורה , קו גבול הצחיחות . כמו כן י למדו התלמידים לקרוא מפות של משקעים ו של טמפרטורה וקלימוגרף . המושגים וה מיומנויות הללו ישמשו את התלמידים ביחידה השלישית . מקורות ה מים תושבי ישראל יודעים שישראל סובלת מ מחסור במים . התלמידים שומעים דיווחים על " הקו האדום של הכינרת , " קמפיינים ה מדווחים ש"ישראל מתייבשת " וקריא ות לתושבים לחסוך במים . אילו מקורות מים עומדים לרשות ישראל ? מה אנו עושים כדי להתמודד עם בעיית המחסור במים ? האו מנם חסרים לישראל מים ? בפרק זה יכירו התלמידים את מקורות המים הטבעיים של ישראל ( נגר עילי ומי תהום (; יבינו את ההבדל בין מקורות טבעיים למקורות מלאכותיים ; ילמדו את המונח ים נגר עילי , מי תהום , אקווה , מי קולחים , מים מליחים ; וכן יכירו את מערכת המים הארצית . ה אוכלוסייה וה יישובים בפרק זה כדאי לעמוד על ההבדל שבין תבחינים טבעיים לתבחינים אנושיים ועל כך שהגאוגרפיה נחלקת לשני ענפים : גאוגרפיה פיז ית וגאוגרפיה אנושית . ההבחנה הזו חשובה כדי להבהיר שגם פעילות האדם היא מרכיב חשוב בחלוקת המרחב , משו ם שהאדם מתקיים במרחב , מושפע ממנו ומשפיע עליו . פרק זה מדגים את האופנים ש יחסי הגומלין בין האדם למרחב מתבטאים בהם , ו עוסק בחלוקת המרחב לפי צפיפות האוכלוסייה ; ב חלוקת המרחב לפי ארבע המטרופולינים הקיימ ות בישראל ; ב חלוקת המרחב לפי סוגי יישובים , עירוניים וכפריים ; וב חלוקת המרחב למחוזות -אזורים מנהליים בישראל . כמו כן , במהלך הפרק בודקים התלמידים את ה זיקות בין התנאים הפיז יים שנלמדו ( צורות נוף , אקלים ומים ) לצפיפות האוכלוסייה ול תפרוסת היישובים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר