|
עמוד:83
למיקומה של ירושלים" מוצג בהקשרו ההיסטורי , לפני המידע על ימי דוד ובית המקדש הראשון . בשל מורכבותו , כדאי ללמוד את הנושא הזה יחד בכיתה לפני העבודה המשותפת . - עבודה בקבוצות - בבית . כל קבוצה צריכה להגיע לתוצר , שאותו תציג בכיתה בעזרת : מצגת קצרה ( כדאי להגביל לשניים-שלושה שקפים , ( פוסטר דיגיטלי או פוסטר רגיל שיוצג כתערוכה בכיתה . סיכום אישי : כל תלמיד יסכם לעצמו בטבלה את מה שלמד מתוך הצגת התקופות . לאורך הפרק שזור גם נושא קדושתה של ירושלים לשלוש הדתות : יהדות , אסלאם , נצרות . כל אחת מהדתות מוצ גת בהקשר ההיסטורי ש בו הטביעה לראשונה את חות מה על העיר . כוונו את התלמידים להתייחס גם לנושא זה בסקירה , והתייחסו אליו בסיכום . חשוב להדגיש : הפנמה של ציר זמן היסטורי של ירושלים הוא משימה קשה מדי עבור תלמיד בכיתה ו . ' לא מצופה מהתלמידים לזכור ולשנן את כל התקופות או האישים שפעלו בעיר לאורך ההיסטוריה . רצוי להעריך את עבודת התלמידים בקבוצה ולא לתת להם מבחן שדורש את שינון התקופות . כדאי שבסיום הלימוד ידעו התלמידים את הנושאים וה מושגים הבאים : - חשיבותה הדתית- לאומית של ירושלים לעם היהודי - קדושתה לנוצרים ולמוסלמים - תקופת היציאה מהחומות - מעיר מחולקת לעיר מאוחדת ירושלים היום פרקים ג -ד עוסקים בירושלים היום ובאתגרים שעמם היא מתמודדת . פרק ג עוסק באוכלוס י יה , בתעסוקה ובשכונות העיר . פרק ד עוסק בכמה סוגיות מרכזיות ש עמם העיר מתמודדת ובסוגיות בפיתוחה לעתיד : שימור מול פיתוח , התחדשות עירונית , שטחים ירוקים ופיתוח התחבורה . ה מלצות ללימוד חלק זה בחלק זה מומלץ להשתמש במפות אינטראקטיביות . באתרים כמו google street view ניתן לצפות ולגלות מקרוב את השכונות המוזכרות בפרק , לסמן את מקומות התעסוקה , לסמן את המסלולים של הדמויות המוזכרות בפרק ולהבין את אתגרי התחבורה . אפשר להסתייע גם במפות נוספות , כגון אתר ה- GIS של עיריית ירושלים ש בו ניתן להציג מידע בשכבות ( מוסדות , אתרים ומבנים בשכבות ועוד . ( תוכלו לשמור את הסימונים על המפה , ובשיעור האחרון לראות כיצד כל הנושאים ש עליהם דיברתם פרוסים במרחב . דגשים בלימוד הפרק : - מורכבות הנושא : ירושלים איננה רק עיר , היא סמל . סמל ישש לו משמעות שונה רובעב קבוצות שונות בארץ וגם בעולם . כמעט כל נושא הקשור בירושלים נושא עמו רגישות ומורכבות . אי אפשר " "לעקוף את המורכבות הזו , יש להתייחס אליה בכיתה ולהציג את צדדיו השונים של כל נושא .
|
|