|
עמוד:6
ב . בתחום הערכים . 1 הכרת הארץ וחיזוק הזיקה והרגשת השייכות לארץ – לנופיה , ל אתריה ולמורשתה . תכנית הלימודים החדשה מנחה לעסוק במגוון אזורי הארץ ובמאפיינים הטבעיים והאנושיים של ישראל . התכנית מכוונת ללמידה מקיפה , פעילה , משמעותית וערכית המעניקה לתלמידים חוויה חיובית בהי כרות עם הארץ ועם מגוון תושביה ; . 2 הי כרות עם מגוון ה אוכלוסיות ה חיות בארץ וע ם ייחודיותן . הי כרות עם אוכלוסיות , תרבויות ואורחות חיים נותנת ל תלמיד כלים להכיר את ה שונה ממנו ולקבל אותו . כ ך למשל בפרק העוסק ב רצועת ההר מוקדשת יחידת ל ימוד לקבוצות האוכלוסייה החיות באזור , למאפייניהן , ליישובי הן ול יוזמות כלכליות ייחודיות שהן הקימו ; . 3 פיתוח מודעות לשמירה על הטבע , ה נוף ואיכות הסביבה . הסוגיות ה מועלות בספר מתייחסות למחיר ש ל פיתוח הסביבה ולאיזון העדין שיש לשמור בין צו רכי האדם לשמירה על הטבע . למשל , בפרק העוסק במישור החוף ובתחרות על שימושי הקרקע , עולה כדילמה ה נושא של " מחיר הפיתוח" בהקשר של שמירה על דיונות החול ועל או כלוסיית החי והצומח במישור החוף ; . 4 פיתוח מעורבות ואכפתיות אצל התלמידים . הספר מציג ל תלמידים מגוון דילמות שישראל עומדת בפניהן , ובהן כיצד לנצל את משאבי הקרקע וכיצד לשלב אוכלוסיות שונות בשוק העבודה בהתאם לכישוריהן . למשל , בפרק העוסק ב נגב התלמידים נדרשים להביע את דעתם בסוגיית הנימב"י ולהשיב אם לדעתם כדאי להשתמש בנגב , הרחוק מריכוזי אוכלוסייה , לפעולות העלולות להזיק לאדם כגון הטמנ ת פסולת ותעשייה כימית . הדוגמאות המצי גות יוזמות אישיו ת מ למדות עד כמה לכל אחד יש כוח לחולל שינוי בחייו ובסביבתו ; . 5 טיפוח חשיבה ביקורתית ושאילת שאלות . בספר מוצגים נושאים שנויים במחלוקת , שאלות פתוחות , גישות מדעיות מנוגדות ודילמות ערכיות -חברתיות ה נמצאות על סדר היום בישראל . החשיפה אליהם בספר מותאמת לגיל התלמידים . למשל , בפרק העוסק בבקע ים המלח נידונים ה שינויים במפלס ים המלח , והתלמידים נדרשים להכיר את המציאות המורכבת ולשאול עליה שאלות . בפרק העוסק בחקלאות מסורתית בהר נבחנת החשיבות של שימור נוף חקלאי קדום ; . 6 טיפוח עבודה בצוות . כמה מהמשימות , ובייחוד משימת החקר , נעשות בקבוצות . שיטת עבודה זו מחייבת את התלמידים לחלק ביניהם את העבודה , ובסופו של דבר למזג את המידע שהביא כל משתתף ולהציג את התוצר לפני הכיתה . העבודה בקבוצות מלמדת את התלמידים את החשיבות שבחלוקת משימות ו ב שיתוף פעולה .
|
|