|
עמוד:3
תכנית הלימודים ויישומה בספר הלימוד ה ספר חוקרים ארץ : ישראל לאזוריה ; ירושלים בירת ישראל מכיל את כל הפרקים , התכנים , המיומנויות והמושגים הנדרשים על פי התכנית החדשה . בהתאם לתכנית ילמדו תלמידי כיתה ו' על כל אזוריה של ישראל , ולא רק על שני אזורים כמו ב תכנית הקודמת [ ספר הלימוד לכיתה ו ' מישור החוף התיכון והדרומי וצפון הארץ , ( 2000 ) בהוצאת מטח , אינו כולל את כל התכנים והמושגים המופיעים ב תכנית הלימודים החדשה לכיתה ו , ' ולכן יש צורך בספר חדש ] . המדריך למורה שלפניכם נועד לסייע לכם , המורים , ללמד את הנושא ים המופיעים בתכנית הלימודים לכיתה ו' בעזרת ספר הלימוד . העיקרון המנחה ש ספר הלימוד מבוסס עליו הוא היכרות עם תופעות , תהליכים ומאפייני סביבה ( טבעיים ואנושיים ) ועל בחינת קשרי הגומלין ביניהם – כל זאת במרחב של ישראל . הלמידה של עיקרון יסוד זה נבנית בהדרגה : בחלקו הראשון של הספר התלמידים מכירים נושאים מרכזיים , טבעיים ואנושיים , בגאוגרפיה – צורות הנוף ( מבנה פיזי , ( אזורי ה אקלים , מקורות המים , מערך האוכלוסייה וה יישובים וענפי הכלכלה . כל אחד מהנושאים הללו משמש גם תבחין ( קריטריון ) לחלוקת המרחב של ישראל לאזורי ם . החלוקה לפי תבחינים בונה אצל התלמיד ידע מעמיק ותשתית מושגית ל תחומים השונים . לאחר שנבנה בסיס הידע בתחומי הרוחב , הספר פונה לחקור בגישה הרגיונלית את ה אזורים ב ישראל על בסיס התבחינים שנלמדו בחלק הראשון ותוך יישום שלהם . האזורים הם מישור החוף , הנגב , רצועת ההר ו בקע ים המלח . לפי ה גישה הרגיונלית לומדים אזור כיחידה שלמה , מ כמה היבטים ו תוך הבנת הקשרים ויחסי הגומלין בין התופעות ( פיזיות ואנושיות ) הקי ימות בו . חלק זה מדגיש סוגיה מרכזית ועקרונית ב כל אחד מאזורי הארץ , בהתאם להנחיה של תכנית הלימוד . בפרק העוסק במישור ה חוף נעסוק בתחרות על שימושי קרקע ; בחלק העוסק בנגב נעסוק בשאלות של יחסי אדם ומדבר ; בפרק העוסק ב רצועת ההר נעסוק ביחסי ה גומלין אדם-הר ; בפרק העוסק בבקע ים המלח נעסוק במערכת המורכבת הקיימת היום באזור ים המלח בעקבות פעילות האדם . בסיום הלימוד על ארבעת האזורים , הספר מרחיב בנושא עבודת החקר - " האזור שלי . " לפי תכנית הלימודים , על כל תלמיד או קבוצת תלמידים לחקור באופן עצמאי את האזור שהם חיים בו . ב נושא זה תוכלו למצוא גם יחידה דיגיטלית ה מנחה את התלמידים בנבכי המשימה . הנושא האחרון בספר הלימוד הוא ירושלים , תולדותיה ו מעמדה כ עיר בירה . להלן תרשים של מבנה הספר :
|
|