עמוד:10

פעילות זו מתאימה במיוחד לתלמידים מתקשים הנעזרים באצבעות הידיים בצורה לא יעילה ( למשל , מונים אחורה ... 12 , 13 , 14 בעזרת האצבעות . ( הפעילות מתייחסת גם למבנה המספר הגדול מ 10 - ( כמספר 10 שאליו נוסף מספר אחר ) וגם למשמעות פעולת החיסור ( כהורדה או כהסתרה של חלק מהשלם . ( בפעילות 2 התלמידים יכולים להגיע לתוצאה בעזרת " מחיקת" מטבעות בלבד , ללא חישוב של שבירת עשרת , אך בתרגיל יופיע חישוב כזה . שימו לב להערה בתחתית העמוד , שאפשר לכתוב גם תרגיל חיבור וגם תרגיל חיסור . לדוגמה , בשורה של חן אפשר לכתוב 6 + 5 = 11 ( או ( 5 + 6 = 11 וגם : . 11 – 5 = 6 בפעילות 3 ( עמוד ( 10 בכל סעיף מצוירת כמות מסוימת של כעכים על מגש במאפייה . ילד מבקש לקנות כמות מסוימת של כעכים , שאותם יקבל מן המגש . התלמידים מתבקשים למצוא כמה כעכים יישארו על המגש לאחר שיקבל הילד את כמות הכעכים שביקש , ולכתוב תרגיל מתאים . אפשר להיעזר במבנה המגש המחולק לחמשות , כדי למצוא את המספר הכולל של הכעכים שהיו על המגש בהתחלה , ולבצע תרגיל חיסור . אפשר לדון עם התלמידים על הדרך שבה מצאו את כמות הכעכים שנשארה . בפעילות 4 מופיעים תרגילים הדומים לתרגילי שרשרת . תרגילים מסוג זה נלמדו בפרק " חיבור וחיסור עד – 20 חלק , א" וכאן משתמשים בהם בתרגילים שאחד החלקים בהם הוא . 5 תלמידים שעדיין אינם מסוגלים לפתור את התרגילים בעל - פה יכולים לייצג את המעבר ממספר למספר בעזרת אבזרים או בעזרת "ציור בקיצור . " פעילות נוספת מומלצת מוניות - מזכירים לתלמידים את סיפור תחנת ההסעה , שבה המוניות נוסעות רק כאשר יושבים בהן 5 אנשים , והמיניבוסים נוסעים רק כשיושבים בהם 10 אנשים . שואלים סדרת שאלות שמספר האנשים בהן קטן בכל פעם ב . 5 - מתחילים ממספר שהוא מ 15 - עד , 20 לדוגמה , . 18 דיון - בתחנה עמדו 18 אנשים וחיכו למוניות . באה מונית ולקחה 5 אנשים . כמה אנשים נשארו בתחנה ? - באה מונית נוספת ולקחה עוד 5 אנשים . כמה אנשים נשארו עכשיו בתחנה ? - באה מונית נוספת ולקחה עוד 5 אנשים . כמה אנשים נשארו עכשיו בתחנה ? חוזרים על סדרת השאלות ומתחילים ממספר אחר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר