|
עמוד:9
עמודים 8-17 חיסור : אחד החלקים הוא 5 גם נושא החיסור , כמו החיבור , מתחיל בפעילות פתיחה המתבצעת עם המורה . מומלץ לקיים דיון כיצד פותרים את התרגיל , 13 - 8 = __ ולשמוע מהתלמידים דרכי פתרון שונות . כמו בחיבור , גם כאן בפעילות עם המורה מוצגות שתי דרכי פתרון : דרך אחת - בעזרת פסים ודסקיות : א . הניחו דסקיות לפי המספר הראשון בתרגיל ( השלם . ( זהו בתוכו את המספר השני ( החלק , ( ושנו את צבע הדסקיות שלו . החלק שלא השתנה צבעו הוא תוצאת התרגיל . דרך אחרת - בעזרת "ציור בקיצור : " במקום להשתמש בפסים ודסקיות אפשר לציר "בקצור . " מצירים את : 13 ואחר כך צובעים את : 8 החלק הלא צבוע הוא תוצאת התרגיל . פתרון תרגיל חיסור קשה יותר מפתרון תרגיל חיבור , ולכן מומלץ להשתמש גם בתבנית המספרים . תבנית כזו עוזרת להבהיר שבתרגיל חיסור נתונים השלם ואחד החלקים , ויש למצוא את החלק החסר שהוא תוצאת התרגיל . פעילות נוספת מומלצת פותרים באצבעות הידיים ( פעילות בזוג - מורה - תלמיד ) המורה רושמת תרגיל חיסור שאחד החלקים בו הוא , 5 לדוגמה , . 14 - 9 = __ המורה והתלמיד צריכים לייצג את התרגיל באמצעות אצבעות הידיים , אחרי שהתלמיד עונה על שאלות המורה : - האם תוכל לייצג באצבעות הידיים 14 אצבעות ? - כמה אצבעות חסרות לך לשם כך ? - ( המורה והתלמיד מייצגים יחד את מספר - ( 14 מה צריך לעשות כעת ? ( תשובה : להוריד או להסתיר 9 אצבעות ( . - היכן אפשר לראות בקלות 9 אצבעות ? האם אפשר לזהות בקלות גם את שאר האצבעות ? - מהי תוצאת התרגיל ?
|
|