עמוד:6

פעילויות נוספות מומלצות כותבים תרגיל חיבור שבו אחד החלקים הוא 5 והחלק האחר קטן מ , 10 - לדוגמה : 7 + 5 = __ או . 5 + 7 = __ כל תלמיד פותר את התרגיל בעזרת " ציור בקיצור" או בעזרת האבזרים . אחר כך מבקשים מהתלמידים להציע תרגילי חיבור שונים , שאחד החלקים בהם הוא , 5 ולפתור אותם . ייצוג תרגילים באצבעות הידיים כותבים על הלוח __ + __ = __ ומבקשים משני תלמידים לייצג מספרים באמצעות אצבעות הידיים ; תלמיד אחד מייצג תמיד את מספר 5 ותלמיד אחר מייצג מספר כלשהו עד . 10 שאר התלמידים משלימים את המקומות הריקים בתרגיל בהתאם למספרים שהשניים מציגים . את התוצאה של תרגיל החיבור רצוי למצוא לאחר שהם מקרבים את כפות ידיהם זו לזו , מומלץ לעודד את התלמידים לזהות את התוצאה ללא מנייה . בפעילות 1 ( עמוד ( 4 התלמידים פותרים תרגילים בדרך הנוחה להם . יש לשים לב לכך שבין התרגילים מופיעים גם תרגילים ללא המרה , שנלמדו בפרק קודם . בפעילויות 3 - ו 2 ( עמודים ( 5-6 עוסקים בתרגילי חיבור המייצגים יישומים מחיי היום - יום – תבנית עוגיות וכסף . בשני המצבים התלמידים צריכים לכתוב תרגיל מתאים לציור ולפתור אותו . בתבנית העוגיות רואים בבירור את המבנה של החמשות המקל את החישוב , ואילו בייצוג של הכסף , מטבע של 5 שקלים נראה כיחידה אחת , ולכן החישוב בייצוג זה קשה יותר . פעילות 4 ( עמוד – ( 7 עד עתה למדו התלמידים להשתמש בלוח חיבור שיש בו רק שורה אחת . בפעילות זו מוצג לראשונה לוח חיבור שיש בו שתי שורות , כהרחבה של הלוח בן השורה האחת . פעילות פתיחה מוסיפים שורות ללוח החיבור - בפעילות זו מתחילים מלוח שיש בו רק שורה אחת , ובהדרגה מוסיפים שורה אחר שורה . אבזרים לפעילות : כרטיסי מספרים מ 0 – עד 20 ושורות הלוח ( מהנספחים שבסוף מדריך זה ) ניתן להשתמש גם ביישומון של אופק : לוח חיבור - מעבדה . 1 מתחילים מהשורה הראשונה של הלוח בוחרים ארבעה כרטיסי מספרים ומניחים אותם על הלוח . דוגמה : שולי הלוח המשבצות הפנימיות של הלוח אחר כך משלימים את המספרים המתאימים במשבצות הפנימיות של הלוח . עד עתה זוהי חזרה על מה שכבר למדו התלמידים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר