עמוד:40

הציונות – תנועה מדינית תפיס תו של הרצל כפתיחה לנושא מוצע לציין כי לפני הפתרון הציוני היו להרצל כמה רעיונות מוקדמים לפתרון בעיית היהודים : לארגן " דו קרב פומבי " בין הרצל לבין אחד האנטישמים הידועים , דוגמת אויגן דירינג . לאחר מכן חשב הרצל על טק ס פומבי של המרת דת קולקטיבית של היהודים שתתבצע בוותיקן ברומא . הרצל פיתח התנגדות לפתרונות למחצה וחתר לפתרון דרסטי שיציע ליהודים זהות לא חצויה . כמו כן האמין הרצל בהכרעה אישית ורציונאלית של הפרט הפועל למען שחרור וביטוי עצמי . מוצע לנתח את תפיסתו הציונית של הרצל תוך השוואה לתפיסתו של פינסקר מבחינת הגורמים לאנטישמיות , מבחינת השפעת האמנציפציה על היהודים , ומבחינת הפתרון . התלמידים ייעזרו בשאלות הבאות : - מהו הגורם לאנטישמיות ? - האם לדעתו האנטישמיות היא תופעה חדשה השונה משנאת ישראל ההיסטורית ? - להרחבה , ניתן לנתח את השאלה הבאה : הרצל קבע כי " מדינת היהודים היא צורך העולם ועל כן קום תקום " . למה התכוון ? הרצל חשב על הסכם בין התנועה הציונית לבין השליטים האנטישמים שהיו מעוניינים לבטל את התחרות שהתנהלה בין היהודים לבין הלא יהודים . שליטים נאורים באירופה חששו מפני האנטישמיות המסכנת את המשטרים הליברליים מצד אחד ומגדילה את נהירת היהודים אל המחנה הסוציאליסטי מצד אחר . כמו כן סבר הרצל כי העברת ארץ ישראל לידי היהודים יביא לפיתוחה לטובת תורכיה או לטובת מדינות אחרות שהיו להן אינטרסים באזור . בנוגע לשאלת ההתנגדות להרצל - התלמידים יתבקשו למיין את מתנגדיו של הרצל לסוגים על פי קטע המחקר של עמוס אילון ( עמ ' 72 בספר ) ועל פי התעודה של איגוד הרבנים בגרמניה , ולהסביר מה היו המניעים של כל קבוצה . הקונגרס הציוני הראשון - במטרה להקנות לתלמידים ידע על האווירה ששררה בקונגרס , כדאי לפתוח את הדיון בנושא בקטע שיקראו המורים מתוך ספרו של עמוס אילון , הרצל , עם עובד , , 1983 עמ ' . 267 - 263 התלמידים יתבקשו ל ענות על פי קטע זה ועל פי התעודה " הרצל מעריך את הקונגרס הציוני הראשון " ( עמ ' - ( 74 על השאלה : מדוע טען הרצל : "בבזל ייסדתי את מדינת היהודים " ? בתשובה לשאלה זו יש להדגיש את חשיבות הקונגרס הציוני : › פתיחת הדיון בשאלה היהודית באופן גלוי וחופשי . הקונגרס הכריז כי שאלת היהודים היא לאומית ותיפתר בדרך לאומית .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר