עמוד:14

המודרניזציה משפיעה על צמיחת הלאומיות לאחר קריאת הפרק יערכו התלמידים ( ביחידים או בזוגות ) השוואה בין התיאוריות של גלנר לבין התיאוריות של אנדרסון . שאלה אפשרית : תיאוריות אלו עוררו התנגדות מכיוונים שונים . נסו לשער מהן הסיבות לכך . הדיון בעניין הלאומיות יכול להיעשות על ידי הפניית שאלות והסתייגויות של התלמידים אל שני " מרואינים " המייצגים את גלנר ואנדרסון . בסיכום הפעילויות יש לברר מי הם המתנגדים לתיאוריות המודרניות . יש להדגיש כי פוליטיקאים וסוכני תרבות של מדינת הלאום מעוניינים להבליט את קדמותה של האומה ולייצר מיתוסים מלכדים . חשיפתו של תהליך הבנייה הזה , או " שבירת מיתוסים " עלול לפרום קשרים המאחדים את האומה . במיוחד נכון הדבר במצבים של עימותים לאומיים . הרחבה התלמידים יביאו דוגמאות לאמצעים ל " המצאת " הלאומיות : נאומים פוליטיים , קטעי עיתונות , ספרי היסטוריה , חגים לאומיים , אנדרטאות , שמות רחובות . עיצוב הלכידות הלאומית וטיפוחה סיעור מוחות על הלוח יירשם המונח " דת אזרחית . " ייערך דיון ובו יתבקשו התלמידים להסביר את המונח : מה מרכיביה של הדת האזרחית ? במה היא שונה מדת במובן הישן של המילה ? האם מתאים המונח " דת " לתיאור הבסיס המלכד של האומה ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר