|
עמוד:52
פרק ז : עלייה והתיישבות בימי העלייה הראשונה והעלייה השנייה שמות ומושגים בפרק עלייה , הגירה , היישוב הישן , ה " חלוקה , " היציאה מן החומות , מקווה ישראל , גורמים דחיפה , גורמים משיכה , יוסף ויתקין , איכרים , מושבה , הפתקה האדומה , עליית תרמ " ב , שמואל יבנאלי , " הנדיב הידוע , " פועלים , א " ד גורדון , עבודה עברית , פועלים אידאולוגים , פועלים רווחיים , שכונות פועלים , מושב פועלים , קבוצה , קואופרציה , המשרד הארצישראלי , חוות לאומיות , יוסף בוסל , ארגון " בר גיורא , " ארגון השומר , חוות העלמות . עולים בעלי תודעה לאומית מגיעים לארץ ישראל " היישוב הישן " יש להבהיר את המונח " יישוב ישן " באמצעות השאלות הבאות : . 1 מי טבע את המונחים " ישן " ו " חדש " ולאיזה צורך ? המונחים " ישן " ו " חדש " נטבעים בדרך כלל על ידי מי שרואים עצמם כמהפכנים , כמחדשים , כנושאי בשורה . אנשי העליות הראשונות לארץ ישראל ראו את עצמם שונים מהעולים לארץ ישראל או מהחיים בה לפניהם . הם התייחסו אליהם לא רק כ " ישנים " מבחינה כרונולוגית אלא בעיקר כבעלי ערכים מיושנים . . 2 האם הכינוי " היישוב הישן " היה מוצדק ? יש להציג את השינויים שחוללו אנשי היישוב הישן . אפשר לחלקם לסוגים ( שינויים בתחום המגורים , הפרנסה , החינוך . ( המורים יבהירו לתלמידים כי מקור שינויים אלו בהשפעה אירופית על החיים בארץ ישראל בעקבות חדירת המעצמות , ובהשפעת תפיסות של אנשי ההשכלה היהודים באירופה . ( בהקשר זה אפשר להפנות תלמידים לקריאה נוספת על חברת כי " ח ועל פעילותו של משה מונטיפיורי . ( . 3 מדוע חידושים אלו לא היו מספיקים מבחינתם של הציונים ? מה היו מניעיהם של המחדשים מבין אנשי " היישוב הישן ?" איזו תפיסה הייתה חסרה בהם ? כתשובה ניתן להביא את דבריו של זאב דובנוב ( עמ ' 98 בספר . ( הסוציאלית , הפוליטית והחינוכית ענתה על צרכים מיידיים , ולכן יצרה אמון של חלק מהציבור היהודי בפעילי התנועה וברעיונותיה , ועוררה או חיזקה את התודעה הלאומית בקהלים רחבים .
|
|