|
עמוד:38
פרק ד : מאגודות מקומיות לתנועה פוליטית שמות ומושגים בפרק אגודות לאומיות , אגודת ביל " ו , משה לייב ליליינבלום , הרב שמואל מוהליבר , יהודה לייב פינסקר , אוטואמנציפציה , חיבת ציון , וועידת קטוביץ , ' הוועד האודסאי , ציונות מעשית , בנימין זאב הרצל , מדינת היהודים , ציונות מדינית , צ ' רטר , קונגרס ציוני , תכנית בזל , מכס נורדאו , יהדות השרירים . " חיבת ציון " - התנועה הלאומית הראשו נה דיון הרכב חברי " חיבת ציון " – הדיון יעסוק בקבוצות השונות שהרכיבו את חיבת ציון , ואת הקשיים שעלול הרכב זה ליצור לצד התרומה של הרכב אנושי מגוון . תמונת המשתתפים בועידת קטוביץ עשויה לסייע לדיון ולהמחיש את ההרכב האנושי של התנועה . ניתוח תעודה - תקנון חברת ביל " ו שאלות נוספות לניתוח התעודה : - האם ביל " ו היא אגודה דתית או חילונית ? - מדוע החליטו הבילויים לפנות לעבודת אדמה ? - ביל " ו היא תנועה אליטיסטית – הוכח . בניתוח השאלות הללו יש להדגיש כי מחברי התקנון משתמשים במונחים מן המסורת הדתית " ) להושיע , " " נחלת אבותיהם , " " הרעיון הנשגב והקדוש (" ומקנים להם אופי חילוני ומודרני ( מושג האזרחות , הלאומיות , האקטיביזם , העצמאות , הפרודוקטיביזציה , וולונטריזם , יצירת אדם חדש . ( זוהי אגודה סגורה ואליטיסטית של גברים צעירים , חילונים , בעלי נטיות סוציאליסטיות , המתיימרים להתוות דרך להמונים ( בהשפעת התנועות המהפכניות שהתקיימו ברוסיה באותה תקופה כגון ה " נרודנייה ווליה . (" פינסקר מציע "אוטאמנציפציה – " שחרור עצמי - יש להבחין בין שאלת היהודים לבין פתרונה על פי פינסקר . כרופא מסביר פינסקר מהי המחלה : מהם הסימפטומים שלה ( זרות מתמדת , כישלון האמנציפציה , ( ומהו ההסבר הקליני ( יודופוביה המובילה לאנטישמיות ) . הפתרון : אוטואמנציפציה במקום אמנציפציה . מוצע לערוך השוואה בין שני פתרונות אלה לשאלת היהודים באמצעות עימות ביןתפיסות : של פינסקר ( עמ ' 66 בספר ) ושל ילינק . ו נורדאו המצויים במדור לומדים היסטוריה של תולדוט ואף הם דנים באמנציפציה של היהודים .
|
|