|
עמוד:37
אפשר להרחיב ולהסביר מדוע לא החלה המהפכה הלאומית בקיבוצים יהודיים אחרים : הקהילות היהודיות האחרות בסוף המאה 19-ה היו קטנות יחסית , הן בארצות הברית והן בארצות האיסלאם . בארצות הברית לא התעוררה לאומיות יהודית עד המאה העשרים , משום שהיהודים ראו בש וויון הזכויות שממנו נהנו ובפלורליזם של חברת המהגרים האמריקנית - את הפתרון למצוקה היהודית . "אמריקה היא ציון וירושלים שלנו " , הכריז אחד מראשי הציבור היהודי בארצות הברית . היהדות האמריק נ ית שמוצאה גרמני השתייכה ברובה לזרם הרפורמי , שכבר בראשיתו , בגרמניה , השמיט מתפיסת עולמו הדתית את התקווה לשיבת ציון ולקיבוץ גלויות . ראיית האמנצ יפציה בארצות הברית כפתרון כל כלי ואזרחי למצוקת היהודים ותפיסת העולם הרפורמית חברו יחד כדי למנוע היווצרותה של תודעה לאומית-יהודית בארצות הברית . בין ארצות האסלאם היה שוני במעמדם החוקי ובמצבם הכלכלי של היהודים . באלגי ' ריה קיבלו היהודים זכויות אזרח מלאות מהשלטון הצרפתי , ( 1870 ) ורובם ראו בו את הפתרון לאפליה שממנה סבלו קודם לכן , תחת שלטון מוסלמי . זאת למרות האנטישמיות של חלק ניכר מאוכלוסיית המהגרים מצרפת ועוינותם של המוסלמים במדינה . בארצות שהתקיים בהן שלטון עות ' מאני או שלטון מוסלמי של שושלת מקומית היה ליהודים מעמד של מיעוט דתי במשך מאות שנים , כמו לנוצרים . מעמד זה לא השתנה לרעה במאה . 19-ה סעיף ג בנושא בסעיף זה יש להתייחס לאכזבה ששררה מכ ישלון האמנציפציה ומהתעוררות האנטישמיות המודרנית . סעיף ד בנושא את הדיון בשאלה זו ניתן להתחיל מההבחנה בין לאומיות אזרחית ללאומיות אתנית ( פרק א . ( הלאומיות היהודית שאפה ליצור תרבות חדשה לחברת מהגרים , כמו הלאומיות האמריקאית , אך הניחה את קיומה של תשתית תרבותית עתיקה משותפת . חלק ניכר מהוגי הדעות שלה היו בעלי השקפות ליברליות , ודימו לעצמם חברה דמוקרטית המעניקה שוו יון לבני המיעוטים - חלקם מתוך מחויבות ערכית להומניזם וחלקם מתוך זיכרון הסבל היהודי בגלות . אולם העובדה שהלאומיות היהודית הדגישה את הייחודי ליהודים מבחינת מוצא ותרבות - מאפשרת לראות בה לאומיות אתנית .
|
|