|
עמוד:18
סעיף ג בנושא : המהפכה הצרפתית מימשה את ה רעיון של ריבונות העם ; היא טענה כי מקור הלגיטימציה לשלטון הוא רצון הרוב . טענה זו , שהשלטון במדינה נובע מרצון העם ובא להגשים את מטרותיו , היא טענה בעלת אופי לאומי , והיא באה לידי ביטוי בהצהרת זכויות האדם והאזרח . אפשר להוסיף כי יש בעייתיות כפולה בטענה זו : הציבור הצרפתי בתקופת המהפכה הצרפתית היה הומוגני למדי - רוב הצרפתים השתייכו לזרם הקתולי בנצרות ושפתם וההיסטוריה שלהם היו משותפות . כלומר , הציבור שקבע כי השייכות לאומה נגזרת מהסכמה לערכי המהפכה היה ציבור שענה במידה רבה גם על מרכיבי הלאומיות האתנית . יש לציין כי חלקים מהציבור הצרפתי התנגדו למטרות המהפכה ונלחמו בה באופן פעיל - האצולה , שהמהפכה פגעה במעמדה המשפטי והחברתי וברכושה ; חלק מן האיכרות , מתוך דבקות בדת הקתולית ותמיכה בהמשך שלטון המלוכה מתוך אמונה שהוא מבטא את רצון האל ושהזהות הצרפתית הקולקטיבית , פרי מסורת של מאות שנים , באה לידי ביטוי במלוכה וב מעמד המיוחד של הכנסייה הקתולית . האצולה הייתה מיעוט זעיר , ולכן היה אפשר לטעון שעמדתה בטלה בשישים ; האיכרות האנטי מהפכנית הייתה קבוצה רחבה הרבה יותר . המהפכה האמריקנית נעשתה על ידי ציבור שלא היה לו עבר משותף - כדברי קרבקר ( עמ ' 15 בספר , ( הורכב הציבור האמריקני ממהגרים בני עמים שונים . הלאומיות שלהם , כלומר ה " דבק " שליכד אותם לציבור בעל מטרות משותפות ונכונות הקרבה , הורכבה מאמונה בעקרונות הש וויון בזכויות בין כל בני האדם וריבונות העם , הבאים לידי ביטוי בהצהרת העצמאות של ארצות הברית . הכוח המניע את המהפכה האמריקנית היה החלום המשותף של האמריקנים - חיי חירות ושפע . זהו חזון גדולה המבוסס על העתיד . גם הכוח שהניע את המהפכה הצרפתית קשור בביקורת על העבר ובאמונה שהאומה מסוגלת לעצב לבניה עתיד טוב יותר של חירות משלטון עריץ . סעיף ד בנושא כדי לעמוד על ייחודה של הלאומיות האזרחית יש לערוך השוואה בינה לבין לאומיות מסוג אחר - זו המדגישה את המוצא האתני ואת הייחוד הקשור בו . לאומיות זו מבוססת , באופן טבעי , על הערצת העבר . העבר של כל הקבוצות האתניות באירופה קשור לערכים דתיים נוצריים ( או לעבר פגאני רחוק יותר , כמו במקרים של הלאומנות הגרמנית והלאומנות האיטלקית ) ולמשטר מלוכני או פיאודלי . הלאומיות הצרפתית והאמריקנית קשורה בטבורה לערכים אוניברסליים ודמוקרטיים . הלאומיות האמריקנית היא לאומיות של מהגרים , ולכן השונות בין האזרחים היא טבעית . את הלאומיות הצרפתית יצר , כאמור , ציבור הומוגני למדי , וכשהיא מדגישה ערכים אוניברסליים היא מחויבת להעניק שו ויון למיעוטים ( ואכן אלה היו תולדותיה של האמנסיפציה בקרב יהודים בצרפת - היא הוענקה להם משום שנגזרה מערכי המהפכה . (
|
|