עמוד:17

ג . מדוע ניתן לראות במהפכה האמריקנית ובמהפכה הצרפתית מהפכות לאומיות ? . ד מהו דגם הלאומיות שיצרו מהפכות אלה ומה הם מאפייניו ? . ה במה שונה הלאומיות האתנית מן הלאומיות שצמחה במהפכה האמריקנית ובמהפכה הצרפתית ? . ו מה הם גילוייה של " האחדות המודעת " בלאומיות היהודית ? לאחר שהתלמידים יעשו את הפעילות הם יבדקו מה הם גילוייה של " האחדות המודעת " בלאומיות היהודית . את הדיון בנושא זה רצוי להתחיל בפעילות מטרימה של בירור מונחים מתפיסתו של י ' אריאלי : " . I אחדות מודעת - " ניתן לבקש מהתלמידים לחפש בפרק מילים נוספות מהשורש י-ד- ע – למשל , המילים " תודעה " ו " מודעות " מופיעות בו מספר פעמים . אחדות מודעת , תודעה של אחדות או מודעות לאחדות - הן צירופים שמשמעותם הכרה מפורשת של קבוצת בני אדם במשותף להם . לאומיות היא סוג של אחדות , המבוססת על תרבות והיסטוריה . . II "זהות קולקטיבית - " המונח מסתמך על ההכרה ש לאדם כמה מעגלים של זהות – מעגל אישי , מעגל משפחתי ומעגל קהילתי . בחברות פרימיטיביות הקהילה מצטמצמת לגבולות של שבט ; בחברות מפותחות יותר , כמו למשל , החברה היוונית העתיקה , הוגדרה זהותו של אדם על ידי הפוליס שבה חי ; אבל ליוונים הייתה מודעות לשייכות ם לכלל העם היווני שהוגדר באמצעות תרבות משותפת . זהות קולקטיבית רחבה מסוג אחר , הקיימת מאז העת העתיקה ועד ימינו , היא הזהות הקולקטיבית של בני הדתות האוניברסאליות - הנוצרים והמוסלמים . הזהות הקולקטיבית מצויה בתודעתם של בני העם . סעיף א בנושא : טענתו של אריאלי כי הלאומיות היא תופעה חדשה מבוססת על עובדה היסטורית : עד המהפכה הצרפתית לא קושרה הזהות הקולקטיבית האתנית והתרבותית לתביעות פוליטיות . סעיף ב בנושא : הלאומיות היא " דבק מלכד , " סוג של זהות קולקטיבית . המדינה נחשבת בעיני אזרחיה לא רק למסגרת המקיימת חוק וסדר ומעניקה שירותים לאזרחים אלא למסגרת בעלת ערך מוסרי , שביכולתה להבטיח את הישרדות האומה ו היא עשויה לשחרר את בניה מגורל של אפליה ורדיפה על ידי שלטון עוין . האידאולוגיה הלאומית , ככל אידאולוגיה , היא מערכת רעיונות שיש לה יכולת " גיוס " , כלומר יכולת להביא את המאמינים בה לאמונה והקרבה . מטרתה היא ליצור מדינה שאזרחיה מסורים לה ורואים בקיומה ושגשוגה עניין מרכזי .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר