עמוד:10

אירופה - ערש הלאומיות ניתוח תעודה : הצהרת זכויות האדם והאזרח ( עמ ' 13 בספר ) לאחר ניתוח התעודה על פי השאלות המנחות אפשר להוסיף ולשאול את התלמידים : . 1 אילו חירויות אינן מפורטות בהצהרת זכויות האדם והאזרח ? . 2 מה אופיו של השוויון על פי ההצהרה ? האם מדובר בשוויון פוליטי ? חברתי ? כלכלי ? . 3 מהם היסודות האוניברסליים בהצהרה ? . 4 מדוע מכונה לאומיות זו לאומיות אזרחית או פוליטית ? יש להדגיש כי הלאומיות האזרחית מבוססת על תפיסת הזכויות הטבעיות של האדם . היא באופייה " לאומיות בולעת " הפתוחה לפני כל אדם החי בטריטוריה מוגדרת . כדאי להוסיף ולציין כי במהלך השנים נוספו למודל זה יסודות נוספים . יש המדגישים שהשפה והתרבות הצרפתית הם מרכיבים חשובים של הלאומיות הצרפתית , וגם להם אופי פתוח ומזמין . אחרים טוענים שהתפיסה הרפובליקנית החילונית שנוצרה במהפכה הצרפתית הייתה תנאי להצטרפות לגוף הלאומי . בהקשר זה ניתן לערוך דיון בכיתה על זכותן של נערות מוסלמיות בצרפת לבוא בכיסוי ראש ופנים לבית הספר הציבורי הצרפתי . ניתן לקיים את הדיון בקבוצות , כאשר כל אחת מן הקבוצות תבסס את טיעוניה על הצהרת זכויות האדם והאזרח . ניתוח תעודה : הצהרת העצמאות של ארצות הברית ( עמ ' 17 בספר ) התלמידים ילמדו את הצהרת העצמאות של ארצות הברית לפני שיקרא ו את הסיכום על הלאומיות האזרחית . לאחר קריאת התעודה יתבקשו התלמידים לזהות את המרכיבים הלאומיים בהצהרת העצמאות . בדיון בכיתה יודגש ההיבט האוניברסלי של ההצהרה המבוססת אלא על תפיסת הזכויות הטבעיות של האדם ולא על יסודות קולקטיביים מן העבר . יש להסביר את המושג " זכויות טבעיות " על פי ההצהרה , ולהדגיש את ההבדל בין זכויות של יחידים לבין זכויות של קבוצה להגדרה עצמית לאומית . כמו כן יודגש בדיון הקשר בין הלאומיות האזרחית לבין התפיסה הדמוקרטית-הליברלית , והמתח הקיים בארצות הברית בין חירות הפרט והקהילה לבין סמכות השלטון המרכזי הפדרלי . ניתוח תעודה : " מיהו האמריקני "? ( עמ ' 15 בספר ) ניתן להציג את השאלה : באילו מובנים האמריקני הוא " אדם חדש " ? - משפחתו שונה מן המשפחה באירופה . - הוא קונה לו דעות חדשות , הרגלים חדשים ואורח חיים חדש . - הוא נשמע ל " ממשל חדש . " - יש לו " מעמד חדש . " - הוא שייך ל " גזע אנשים חדש . " - " גזע " זה יחולל תמורות גדולות בעולם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר