עמוד:111

הוא לחם במונטיפיורי וברוטשילד הוא נזף והשקיע בקונגרסים את כל חסכונותיו בבית הוא הניח אישה וילדים שחשו על גבם את צרת היהודים לכלך הוא את ידיו ולא חש עצמו קטן בקשישים שילם ונפגש עם השולטן כי אחרת איך עבדול חמיד השני היה מתמצא בעניין הציוני הוא היה קצת בנימין והיה קצת זאב אך אפילו לשולטן הוא הציע את הלב . ובסוף כשראו שישנה כבר התחלה הוא נדרש לשלם את מחיר התהילה אחד דרש את הכספים והחובות אחד דרש את הפרסום והכבוד אחד דרש מהפכה , אחד שוויון אחד דרש מיד את כל ציון והרצל , שכלום לא נשאר לו בחייו נתן את הלב ועצם את עיניו ואחר כך כל האדונים הנכבדים בכו על חוזה מדינת היהודים ( מילים : יורם טהרלב , לחן : יאיר רוזנבלום . ( . 1 אילו אירועים בתולדות התנועה הציונית ופעולות שביצע הרצל מוזכרים בשיר ? אילו אירועים חסרים בו ? מדוע לדעתכם ? . 2 אילו מרכיבים של תפיסת הציונות שגיבש הרצל מוזכרים בשיר ? . 3 אילו אישים מוזכרים בשיר ? באיזה הקשר הוזכר כל אחד מהם ? . 4 הבית האחרון של השיר רומז לכמה אישים ואירועים . מיהם לדעתכם ? בססו את השערתכם . . 5 מה היה , על פי השיר , תפקידם של "האדונים הנכבדים ? " ומה הייתה מידת תרומתם לתנועה הציונית ? . 6 הפזמון נכתב זמן רב אחרי האירועים , ואף על פי כן הוא עשוי לשקף את הדימוי של הרצל בתקופה מאוחרת . מהי לדעתכם עמדתו של מחבר השיר ? האם הוא תמך בדרך המדינית שהציע הרצל ובפעולות שנגזרו ממנה ? נמקו . ח . זרמים ומפלגות בתנועה הציונית בתנועה הציונית נוצרו תנועות וזרמים על רקע חילוקי דעות בשאלת הדרך להגשמת הרעיון הציוני . מומלץ ללמד כל זרם בנפרד , אולם להדגיש בכל זרם את אותם היבטים בכדי לאפשר השוואה בין הזרמים השונים . רצוי לעמת בין זרמים שיש ביניהם זיקה ( למשל הציונות הרוחנית והציונות הדתית , ( משום שהדיון המשווה מחדד את ייחודיותו של כל זרם . התלמידים יכולים לאסוף את הנתונים ל"תעודת זהות" לכל תנועה , או למלא טבלה מסכמת ( מצורפת הצעה . ( בטבלה נזכרים היבטים הנחוצים ללימוד הנושא והיבטים שהם בגדר הרחבה שאפשר לוותר עליה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר