עמוד:97

ה . כיצד הגיבו רבנים בארצות האסלאם למודרנה ? כדאי להבחין בין תגובות שונות ולא ליצור הכללה שטחית המתארת עמדה סובלנית . העמדה של הרבנים בארצות האסלאם למודרנה מורכבת גם בשל האופן שנחשפו אליה . המודרנה זוהתה בארצות אלה עם שיפור במעמד המשפטי ולא עם איום על הזהות היהודית ועל המסגרות החברתיות . . 1 מה אפיין את המפגש של יהודי ארצות האסלאם עם המודרנה ? . 2 במה היה שונה המפגש הזה מן המפגש שחוו יהודי אירופה ? . 3 מדוע מרבית הפסיקה של רבני ארצות האסלאם הייתה מתונה יותר ? . 4 האם הרבנים הספרדים שימרו את המגמה המתונה גם בימינו ? הדגימו . ו . רלוונטיות השאלות שהפרק דן בהן ממשיכות להעסיק את החברה הדתית גם בימינו . חשוב לשוחח על הנושא בכיתה כדי לסייע לתלמידים לעבד את המידע . . 1 מהו היחס הראוי כלפי רעיונות מודרניים ? . 2 מהו היחס הראוי כלפי שינויים בהלכה ? . 3 מהו היחס הראוי לזרמים הרפורמי והקונסרבטיבי ? . 4 באיזו מידה ההיכרות עם שלבי התגבשותם של הזרמים השונים משפיעה על ההתייחסות שלכם אליהם בתום הלמידה ? פעילות לסיכום הנושא א . תארו יום בחייו של תלמיד בישיבת וולוז'ין . התייחסו לסדר היום , לאופי השיעורים , לדרך הלימוד , לתנאי המגורים בישיבה ולוויכוחים בין התלמידים על היחס להשכלה . היעזרו בספרו של הרב מאיר בר-אילן ( בנו של הנצ"יב מוולוז'ין , ( מוולוז'ין לירושלים , אוניברסיטת בר-אילן , , 1971 ובמאמר מאת הרב ד " ר שמואל ק' מירסקי , " ישיבת וולוזין " באתר דעת . ב . בפרק מופיע תיאור מאת חיים נחמן ביאליק שלמד בישיבה בשנתיים האחרונות לקיומה . אפשר לקרוא בכיתה קטעים משירו של ביאליק " המתמיד , " ולמצוא בהם ביטויים לאידאל הלמדנות . פעילות לסיכום נושא החסידות תנועת החסידות ממשיכה להתקיים גם בימינו בדמותן של חצרות אדמו"רים פעילות . אפשר לקיים פעילות חוץ בית ספרית בנושא זה . לדוגמא לתאם סיור בטיש באחת החצרות החסידיות או לתאם ביקור בישיבה המזוהה עם הזרם החסידי . לאחר הסיור התלמידים יבחנו אילו מהערכים שעליהם למדו בספר הלימוד ממשיכים לאפיין את החסידות גם בימינו . האם הזרם נוקט בהסתגרות או בחדשנות ? ומדוע .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר