עמוד:91

פעילות לסיכום הנושא אפשר להציג את השינויים שיצרה תנועת ההשכלה בחברת היהודים באמצעות תרשים : לאחר הצגת התרשים אפשר לדון בכיתה : . 1 כיצד התבטאה השפעת הסביבה על רעיונות המשכילים היהודים ועל פעולותיהם ? . 2 האם החששות של רבנים מפעולות המשכילים היו מבוססים ? . 3 מה לדעתכם תרמה תנועת ההשכלה של היהודים , ומה היו הסכנות בה ? דגש פדגוגי מקרא תמונה ( מוריץ דניאל אופנהיים , " לאפאטר ולסינג מבקרים בבית משה מנדלסון , " ציור שמן , – ( 1856 התלמידים יענו על השאלות המדגישות כי תמונה זו היא פרי דמיונו של הצייר ולא תיעוד של אירוע שהתקיים במציאות . אילו עובדות היסטוריות אפשר בכל זאת להפיק מן התמונה ? א . קשירת קשרי חברה עם נוכרים . אף שהתמונה מבקשת להדגים מקרה פרטי , היא מאפיינת הלך רוח – השתתפות ב " סלון ;" ב . המשכילים השתייכו לשכבה חברתית בורגנית . ביתו של מנדלסון רוהט כמקובל בבתים בורגניים ואשתו מגישה כיבוד לאורחים בכלים נאים . עזרה לתלמידים מתקשים תלמידים מתקשים יכולים להתמקד בדמותו של משה מנדלסון . בתחילה יעתיקו התלמידים את הכותרות בפרק העוסקות בדמותו , ואחר כך ישיבו : א . כיצד פעל ? ב . אילו פעולותיו שנקט מנדלסון היו עלולות לעורר התנגדות ? ג . איזה מעמד נתנה למנדלסון החברה הסובבת ? ואיזה מעמד ניתן לו בחברת היהודים ? אפשר גם לרשום מונחים ושמות של אישים הנזכרים בפרק , ולבקש מהתלמידים להסביר כיצד כל אחד מהם קשור לתנועת ההשכלה של היהודים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר