עמוד:78

נושאים מרכזיים לדיון א . מהי אמנציפציה ומה משמעותה ליהודים ? האמנציפציה היא מונח מפתח החשוב להבנת הפרק , מאחר שהאזורים הגאוגרפיים שיידונו כאן נבדלים זה מזה בקיומה של אמנציפציה או בהיעדרה . . 1 מה הפירוש המילולי של המונח אמנציפציה ? מה משמעותו המעשית ? . 2 אילו זכויות חדשות ניתנו ליהודים מתוקף הענקת האמנציפציה ? אילו הזדמנויות חדשות נפתחו בפני היהודים שקיבלו אמנציפציה ? . 3 אילו זכויות נשללו מהיהודים בעקבות הענקת האמנציפציה ? על מה נדרשו היהודים לוותר כשקיבלו את האמנציפציה ? . 4 לאילו יהודים הוענקה אמנציפציה במאה 19-ה ולאילו יהודים לא ? ב . תהליך הענקת אמנציפציה באמצעות עבודה עם מפה ( עמ' . ( 194 . 1 אילו מדינות היו הראשונות לתת ליהודים אמנציפציה ? מדוע ? . 2 מה היו שלבי ההתרחבות וההפצה של האמנציפציה ? מה אפשר ללמוד מתהליך זה ? . 3 באילו אזורים לא ניתנה אמנציפציה ? מה אפשר ללמוד מכך ? . 4 האם האמנציפציה שיפרה את מצבם של היהודים בעת החדשה או החמירה אותו ? . 5 מה הקשר בין תהליך האמנציפציה לתהליכים שהתרחשו בחברה הסובבת ? חשוב להבחין בין השינוי במעמד האישי של היהודים ( שיפור ) לשינוי במצבה של הקהילה היהודית ( הרעה . ( כיחידים – היהודים קיבלו הזדמנויות חדשות . כקהילה – היהודים איבדו את האוטונומיה שניתנה להם במשך מאות שנים , וכעת היו צריכים להגדיר מחדש את הזיקה בין היחידים בתוך הקבוצה . ג . המעמד המשפטי של היהודים בצרפת ובגרמניה – השוואה בצרפת ובגרמניה היהודים קיבלו אמנציפציה , אולם בכל אחת מהן נסיבות הענקתה היו שונות והשפיעו במידה רבה גם על האופן שהשלטונות יישמו אותה ועל האופן שהציבור קיבל אותה . מומלץ לברר תחילה את המונח בכל מרחב בנפרד – צרפת וגרמניה ורק לאחר מכן להשוות ביניהם . . 1 מתי ניתנה ליהודים האמנציפציה ? מה הייתה הסיבה להענקתה ? . 2 כיצד השינויים הפוליטיים שנלמדו ביחידה הראשונה השפיעו על מעמדם המשפטי של היהודים ? . 3 מה היו ההשלכות המעשיות של הענקת האמנציפציה במדינה זו ? כיצד היא השפיעה על חיי היהודים במדינה ? . 4 אילו קווי דמיון יש בין תהליכי הענקת האמנציפציה בצרפת לאלה שבגרמניה ? במה הם נבדלים זה מזה ? . 5 כיצד אפשר להסביר את קווי הדמיון ? כיצד אפשר להסביר את ההבדלים ? . 6 כיצד השפיעה הענקת האמנציפציה על יחסה של החברה באירופה כלפי היהודים ? האם השינוי המשפטי הוביל לשילוב היהודים בסביבתם ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר