עמוד:73

ג . כיצד עלו הנאצים לשלטון ? כדי להבין את התהליך חשוב לחזור לתיאור המציאות ברפובליקת וימאר ( שנלמדה כאחת מתוצאות מלחמת העולם . ( אם הכיתה לא למדה את הנושא לעומקו אפשר לסכם את תוכן הדברים בתרשים זרימה או בצפייה בסרטון העוסק בגרמניה מסוף מלחמת העולם הראשונה עד עליית המפלגה הנאצית לשלטון . מטלות הצפייה : . 1 מה קרה בגרמניה בכל אחת מהתקופות האלה ( התייחסו לאירועים , לרעיונות ולתחושות ) – סיום מלחמת העולם הראשונה ; המחצית הראשונה של שנת –1919 ; 1919 ; 1924 ; 1924 לאחר . 1932 ; 1929 . 2 כיצד הגדירה חוקת וימאר את תפקידי הנשיא ואת סמכויותיו ? על פי הפרק : כיצד השפיע המשבר הכלכלי העולמי שגרמה נפילת הבורסה בארצות הברית ? ד . כיצד ביסס היטלר את שלטונו ? . 1 אילו שינויים שחולל העידן המודרני יכלו להקל על היטלר להבטיח את שלטונו לאורך זמן ? אילו שינויים יכלו להקשות עליו ? . 2 אילו פעולות ביצע היטלר כדי להתמודד עם הקשיים כדי להבטיח את שלטונו לאורך זמן ? . 3 הציעו דרכים שונות למיון הפעולות שהזכרתם ( למשל לפי תחומי חיים , לפי דרכי פעולה , לפי קהל היעד . ( . 4 אתגר : כיהודים אנו נוטים לראות בהיטלר אדם שלילי שהוביל אך ורק פעולות הרותאסון . חפשו פעולות של היטלר שבני-העם הגרמני יכלו לראות כחיוביות . פעילות לסיכום הנושא קראו עם תלמידיכם את שירו של מרטין נימלר " לא הרמתי את קולי " ( עמ' . ( 188 בררו עם תלמידיכם , מה קורה לאדם הפרטי תחת משטר טוטליטרי . בקשו מהם לדפדף בסעיף ולבחור תמונה או מקור אשר יכולים להסביר בצורה הטובה ביותר לדעתם , מה קורה לאדם הפרטי תחת שלטון דיכוי . תוכלו לצפות עם תלמידיכם בסרטים המדגימים תהליך זה , כדוגמת 'הנחשול . ' העובדה שיש לשיר גרסאות רבות מאפשרת דיון מטה- היסטורי : על מה מלמדת אותנו העובדה שהשיר הועתק בגרסאות שונות ? ריבוי הגרסאות הוביל חוקרים מסוימים להטיל ספק בקישור שלו לנימלר – שערו מדוע ? חוו דעתכם : באיזו מידה הספק שקיים לגבי זהות המחבר עשויה להשפיע על אופן שבו נקרא את השיר ? למידע נוסף קראו בערך " מרטין נימלר " בויקיפדיה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר