עמוד:34

פרק : 3 תהליכי מיכון ותיעוש משך הוראה : 4 שעות הערה : פרק בחירה מול המדינה המודרנית ( פרק . ( 1 הוראתו מומלצת למורים הבוחרים במסלול החברתי-כלכלי . חלוקת שעות מוצעת : הגילויים הטכנולוגיים שהובילו למיכון ולתיעוש ( שעה ) השפעת הטכנולוגיה על החברה המודרנית ( שעתיים ) השפעת הטכנולוגיה על המפה המדינית ( שעה ) מוקד הוראה : השפעותיהם של גילויים טכנולוגיים על החברה ועל המדינה המודרניות . הצעה לפעילות מקדימה סיעור מוחות השפעת הטכנולוגיה על החיים א . מה מידת ההשפעה שיש לטכנולוגיה על חיינו כיום ? ב . הדגימו כיצד המצאה או פיתוח טכנולוגי השפיעו על חייכם . ג . האם לדעתכם טכנולוגיה יכולה לחולל מהפכה ( שינוי גדול המשפיע על תחומי חיים רבים ועל ציבור גדול של אנשים ?( הדגימו המצאות או פיתוחים טכנולוגיים שהיו עשויים לחולל מהפכה . הצעה לסיכום הדיון על פי היסטוריונים רבים , המצאת הקיטור הייתה השינוי החשוב ביותר בתקופה המודרנית . רבים אף רואים ברגע זה מהפכה – " המהפכה התעשייתית . " מנוע הקיטור שפיתח ג ' יימס ואט בסוף המאה 18-ה אפשר להמיר אנרגיית חום בסוגי אנרגיה שימושיים כגון אנרגיית תנועה . בשיעורים הקרובים נראה כיצד המצאה זו שינתה לבלי הכר את חייהם של בני-המאות 18-ה וה . 19- נושאים מרכזיים לדיון א . כיצד גילויים , המצאות ותפיסות עולם חדשות מעודדים תהליכים של מיכון ותיעוש ? חשוב להסביר לתלמידים אילו תנאים אפשרו את סדרת החידושים הטכנולוגיים . יש להדגיש שאין מדובר רק בגילויים ובהמצאות , אלא גם במציאות חברתית וכלכלית שעודדה אותם . שאלות אפשריות לדיון : . 1 כיצד כל המצאה או פיתוח טכנולוגי : רכבת הקיטור , מנורת החשמל , הטלגרף ושיטת חלקי החילוף , השפיעו על מציאות החיים במאה ? 19-ה . 2 כיצד השפיע המעבר מייצור ביד לייצור במכונות על משך הייצור , על יעילותו ועל איכות המוצר הסופי ? . 3 מהי "יוזמה פרטית , " וכיצד היא השפיעה על הקדמה הטכנולוגית ועל אורחות החיים ? 34

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר