עמוד:32

עזרה לתלמידים מתקשים סעיף זה מלווה בתרשימים רבים המסייעים להבנת התהליכים ההיסטוריים . למדו את התלמידים לקרוא תרשים ולארגן חומרים ( ראו הדרכה בעמ' 11 במבוא למד . ( ל" בסעיף זה נערכות השוואות רבות בין אירועים , עמדות ועוד . למדו את התלמידים להשוות . היעזרו בכרטיס הניווט "השוואה" בעמ' 13-12 במבוא למד"ל . צפו עם התלמידים בקריאה מודרנית של הכרזת העצמאות של ארצות הברית מפי השחקן מורגן פרימן וחבריו . קראו את המקור בכיתה בליווי ההקראה של השחקנים בקליפ . השחקנים מחלקים את הטקסט לחלקים בכך שהם מחליפים זה את זה בקריאה . הם קוראים קריאה דרמטית , מוטעמת ומודגשת , וכך נותנים משמעות למילים . סכמו את תוכן ההכרזה על הלוח . אתגר לתלמידים מתעניינים ערכו דיון משווה בין עמדת רוסו לעמדת מרי וולסטנקרופט ( עמ' ( 34 בשאלת מעמדן של הנשים בצרפת לאור הכרזת זכויות האדם והאזרח . שני המקורות מתכתבים זה עם זה : א . רוסו כתב : "הנשים , מצדן , אינן פוסקות להטיח בפנינו כי אנו מחנכים אותן לשטחיות ולגנדרנות , ומשעשעים אותן בלי הרף בהבלים על מנת להקל עלינו את השליטה בהן . הן טופלות עלינו את אותן מגרעות שאנו מוצאים אצלן . " נראה שרוסו כיוון לנשים בעלות עמדה הדומה לזו של וולסטנקרופט . ב . וולסטנקרופט טענה : "בחנתי כמה ספרים שנכתבו בנושאי חינוך , וצפיתי בסבלנות בהתנהגותם של הורים ובדרך ניהולם של בתי ספר ; ומה התוצאה "? נראה שהיא קראה את ספרו של רוסו אמיל העוסק בחינוך . תוכלו לברר מה טען כל צד , כיצד הוא הציג את עמדת הצד האחר ומה הוא השיב לו . תוכלו לבקש מהתלמידים לכתוב דיאלוג דמיוני בין שתי הדמויות על בסיס העמדות שהם מציגים בטקסטים אלו . צפו עם התלמידים בקריאה מודרנית של הכרזת העצמאות של ארצות הברית מפי השחקן מורגן פרימן וחבריו . הקליפ מאפשר מגוון הזדמנויות פדגוגיות : א . הפתיח לסרט מאפשר הדמיה של האווירה שההכרזה נכתבה בה . ב . דונו בשאלה העולה מדבריו של מורגן פרימן : כיצד ייתכן שהכרזה המצהירה על אמונה בשוויון זכויות לא התייחסה לזכויות על כל בני האדם , והדירה נשים , עבדים ואינדיאנים ? הציגו את תשובתו של פרידמן ואת עמדת פרופ' ארנון גוטפלד המופיעה בספר בעמ' . 42 תוכלו להיעזר בטבלה :

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר