עמוד:9

שימוש בתרשימים התרשים הוא כלי המשמש להצגה חזותית של מידע באמצעות סמלים מוסכמים . התרשים מסייע בארגון תמציתי של המידע , בהבהרת ההקשרים בין חלקים שונים של המידע , ובהבהרת רצף האירועים / הנסיבות / הגורמים וכדומה . התרשים יכול לסייע לתלמידים בעלי אינטליגנציה חזותית מפותחת להבין טוב יותר את החומר הנלמד . הוא יכול לסייע לכלל התלמידים ולתלמידים מתקשים בפרט , להבין את ההקשרים בין חלקים שונים של החומר הנלמד . הוא מפשט רעיונות מורכבים לתמונה ברורה ומובנת . הוא אף מתמצת חומר רב למפת מושגים מצומצמת ומאורגנת . ספר הלימוד כולל בתוכו תרשימים רבים המאפשרים למורה לבחון את הרעיונות המופשטים ואת התהליכים המורכבים בצורה פשוטה וברורה . כאמור ( לעיל ) הוא יכול לסייע אף בתהליך הקניית מושגים חדשים . ניתן למפות מידע ומושגים היסטוריים בדרכים מגוונות . למשל : גם צירי זמן יכולים להוות דרך מצוינת לארגון מידע היסטורי . הבנה של תהליך היסטורי – העלילה ההיסטורית מתפתחת ומתקדמת ברצף של זמן . בשיעורי ההיסטוריה המורה יתייחס לשאלות כגון : מתי אירע האירוע ? אילו אירועים קודמים גרמו לו ? לאילו אירועים הוביל האירוע ? אילו אירועים התרחשו בה-בעת ? רצוי לפתוח את הדיון ההיסטורי בהוראת התהליך ההיסטורי . מושגים להקניה : גורמים , סיבה ותוצאה , שינוי , תמורה , גורם ישיר , גורם עקיף . מיון להיבטים ולתחומי חיים – בשיעורי היסטוריה אנו מרבים למיין מידע להיבטים שונים ( למשל כלכלה , חברה , דת ותרבות . ( גם בפרק זה התלמידים נדרשים למיין מידע להיבטים , למשל תוצאות המהפכה התעשייתית . לאסטרטגיית המיון כמה מטרות : ארגון המידע ; שיוך מידע חדש לקטגוריות מוכרות ; שיפור ההבנה של רכיבי המידע ושל ההבדלים ביניהם , בניית בסיס להכללה וליצירה של קטגוריות חדשות ( ראו : יועד צופיה , חשיבה בתהליך הלמידה בעידן הידע , מעלות , ירושלים . ( 2010 תוכלו להקנות לתלמידים את האסטרטגיה של המיון להיבטים באמצעות כרטיס הניווט הבא :

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר