עמוד:5

הספר נותן מענה למטרות של הוראת היסטוריה ולמידתה . בתחום הקוגניטיבי : הכרת אירועים , רכישת מושגים ומיומנויות ופיתוח חשיבה היסטורית ( באמצעות הבחנה בין סיבה לתוצאה ובין דעה לעובדה ובאמצעות הסקת מסקנות . ( בספר הדגשנו את מושגים מרכזיים וביארנו אותם כדי להקל על הלומד . התמונות , התעודות , המפות וקטעי המחקר ששילבנו בפרקי הספר מזמנים דיון באירועים ההיסטוריים ממגוון זוויות מבט . לסעיפי הפרק צירפנו שאלות לחזרה ולדיון כדי לפתח בתלמידים חשיבה היסטורית . השאלות כוללות הן שאלות מסדר חשיבה נמוך , הן שאלות מסדר חשיבה גבוה . בתחום הערכי : הספר דן בתהליכים מהותיים להבנת זהותו של האדם המודרני ככלל ושל היהודי בעולם המודרני בפרט . הוא מתמודד עם היווצרותן של תפיסות עולם מגוונות ושל דרכי היישום שלהן במציאות ההיסטורית . הספר מזמן למורה ולתלמידיו מגוון של אפשריות שיח הנוגעות לעיצוב עולמו של התלמיד , הן על ידי עיון בתפיסות העולם עצמן והן על ידי הבנת המורכבות שביחסים ביניהן . למשל : המתח בין חירות ושוויון , היחס שבין נאורות לאלימות , הקשר בין ספקנות וחילון ובין ספקנות והתחזקות רגשות דתיים . במסגרת זו מאפשר הספר תהליכים של עיצוב עמדות , טיפוח יכולת שיפוט לאירועים ותהליכים היסטוריים וטיפוח רגש ההזדהות . התמצאות בספר הלימוד בספר הלימוד שלוש יחידות , ובכל יחידה כמה פרקים ( לכל פרק – מספר . ( כמה מהפרקים מחולקים לפרקי-משנה ( לכל פרק-משנה – אות . ( כך למשל בפרק ") 4 אידאולוגיות מחוללות שינוי (" יש שלושה פרקי-משנה : ליברליזם , ( א 4 ) סוציאליזם 4 ) ב ) ולאומיות . ( ג 4 ) הספר נפתח במבוא ובו דיון בתופעת המודרנה והצגת השאלות שבמוקד הדיון בספר : מהי מודרנה ? מהם מאפייניה ? כל יחידה נפתחת במבוא קצר , ולצדו סקירה גרפית של ציר זמן . כל פרק נפתח בפסקת מבוא המציגה את נושא הפרק ואת הנקודות המרכזיות הנידונות בו . כל פרק-משנה נפתח בהצגת שאלות המוקד שבמרכזו . פרק-המשנה מחולק לסעיפים ולסעיפימשנה . כותרות סעיפי-המשנה מנוסחות בצורה סיפורית , וכך קריאה של רצף הכותרות מספקת סיפור תמציתי של הפרק כולו . פרקי-המשנה מסתיימים בשאלות לחזרה ולדיון . פרקים ארוכים , שרבים בהם פרקי-המשנה , מסתיימים בשאלות הרחבה הקוראות לדיון השוואתי מקיף בנושאים שנלמדו בפרק . הפרקים מלווים בייצוגים מילוליים – תעודות וקטעי מחקר , ובייצוגים חזותיים – צירי זמן , תרשימים המסייעים להבין תהליכים מופשטים ומורכבים , תמונות ומפות . לעתים , כדי להקל על קריאת המקור , מופיע הסבר מתווך בסוגריים מרובעים ובגופן מוקטן . רמת המקורות מגוונת : כמה מהם מתאימים לכל התלמידים , אחרים מתאימים לתלמידים בעלי יכולת לימודית גבוהה . על המורה להתאים את השימוש בפעילויות ובייצוגים לרמת התלמידים בכיתה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר