עמוד:82

השאלות שהפנו הקומיסרים שמינה נפוליאון אל הסנהדרין היהודית . 1 המותר ליהודי לשאת יותר מאשה אחת ? . 2 המתירה הדת היהודית גירושין ? היהיו הגירושים חוקיים אף כי חוקיותם לא אושרה על ידי בתי המשפט [ ונעשו ] בתוקף חוקים המנוגדים לקודכס הצרפתי ? . 3 היכולה יהודיה לשאת נוצרי , או יהודי אשה נוצרית ? או שמא ציווה הדין שיהודים רשאים להתחתן רק ביניהם ? . 4 האם הצרפתים הם אחים או נכרים בעיני היהודים ? . 5 אם כך ואם כך , מה התנהגות מטילים עליהם דיניהם כלפי צרפתים שאינם בני דתם ? . 6 החושבים היהודים שנולדו בצרפת , והמוחזקים בעיני החוק באזרחיה , את ארץ צרפת כמולדתם ? הרואים הם עצמם חייבים להגן עליה ? . 7 האם הם חייבים להישמע לחוקים ולנהוג על מי התקנות של הקודכס האזרחי ? . 8 מי בוחר ברבנים ? . 9 מה טיב סמכות פיקוחם של הרבנים על סדרי החיים הפנימיים ? האם דרכי בחירתם של הרבנים וסמכויות הפיקוח והשיפוט שלהם נובעים מן הדין , או שמא הם מתקיימים רק מכוח המסורת ? . 10 היש מקצועות שהעיסוק בהם אסור ליהודים על פי חוקיהם ? . 11 האוסר החוק על היהודים לקחת נשך מאחיהם ? . 12 האם הוא אוסר או מתיר לקיחת נשך מנכרים ? ) ברוך מבורך , נפוליאון ותקופתו : רשומות ועדויות עבריות של בני הדור , עמ' ( 80 דגש פדגוגי בניית טיעון – בפרק זה אפשר לתרגל חשיבה טיעונית : לזהות טענה ונימוקים בטקסטים , ולבקש מהתלמידים לחוות דעה בסוגיה בתוך שהם משתמשים במבנה טיעוני . טיעון לדוגמה : האמנציפציה היטיבה עם היהודים . ביסוס הטיעון : השוויון החוקי פתח לפני היהודים הזדמנויות כלכליות חדשות . התנגדות לטיעון : השוויון החוקי הביא להשתלבות של היהודים בסביבתם והאיץ תהליכים של התבוללות . פעילויות לסיכום הנושא התלמידים יציגו את אחד הדיונים שהתקיימו בנושא מעמד היהודים . התלמידים יציגו את התומכים ואת המתנגדים לשינוי בחברה הכללית בעזרת מקורות . למשל : א . דברי קלרמון טונר בדיון באספה הלאומית : "מן היהודים בתור אומה , יש לשלול הכול , אולם ליהודים כפרטים יש לתת הכול . אין להעניק הכרה לשופטים שלהם . רק אלה שלנו חייבים להיות שופטיהם . יש לסרב להעניק תמיכה לקיום המתמשך של חוקי ההתאגדות היהודית . אל להם להיות במדינה גוף פוליטי ואף לא מעמד . עליהם להיות אזרחים כפרטים . יאמרו לי , הרי אינם רוצים להיות אזרחים , ובכן אם אין הם רוצים בכך , שיאמרו זאת , ואז , הבה נחרים אותם . הימצאות חברה של לא אזרחים במדינה היא פסולה , ולא כל שכן של אומה בתוך אומה , " ( גרץ [ עורך , [ המהפכה הצרפתית והיהודים , דיוני האספה הלאומית , , 1791–1789 עמ' . ( 60

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר