עמוד:70

אילו קבוצות בחברה באיטליה היו נכונות לקבל את האידאולוגיה הפשיסטית ? מדוע ? . 1 לאומנים – רצון לחזק את המדינה ולהרחיב את ההתפשטות הטריטוריאלית ; . 2 פוטוריסטים – אהדה עקרונית לאלימות ולמלחמה ; . 3 סינדיקליסטים – מהפכנים המעוניינים להפיל את השלטון ולבטל את המסגרות הקיימות . שותפות אינטרסים בין קבוצות העוינות כלפי השלטון הקיים וכלפי אידאולוגיות אחרות ( סוציאליזם וליברליזם ) מדגישות את מקום הרגש והיצריות . ב . מה מקומה של האנטישמיות בפשיזם ? בשלב זה של הלמידה הדיון בנושא היחס של השלטון הפשיסטי כלפי היהודים מנותק מהקשר היסטורי או השוואתי . לכן , הדיון באנטישמיות אינו מתמקד בייחודם של היהודים , אלא מדגים את יחסו של השלטון הפשיסטי כלפי מיעוט דתי ואתני שחי בקרבו . תפקיד האנטישמיות באידיאולוגיה הפשיסטית מורכב באופן מהותי : מלכתחילה הפשיזם לא היה אנטישמי , וכחלק מהמגמה של איחוד הלאום הוא חיבק אליו גם את היהודים . בהמשך , בהשפעת הנאציזם ( שטרם נלמד ) והשתייכותם של יהודים לקבוצות מחתרתיות נגד הפשיזם , התגברה האנטישמיות . ג . כיצד התפשט הפשיזם ברחבי אירופה ? תכנית הלימודים מכוונת לכך שהפשיזם באיטליה היה חלק מתהליך כולל שעברה החברה באירופה במחצית הראשונה של המאה . 20-ה אולם יש לזכור שרק באיטליה המפלגה הפשיסטית תפסה את מושכות השלטון ואף החזיקה בו תקופה ממושכת . במדינות אחרות נהנו מפלגות פשיסטיות מכוח מוגבל יותר . . 1 מדוע הפשיזם נבט בתום מלחמת העולם במדינות שונות באירופה ? . 2 באילו מדינות הפשיזם הכה שורשים והוביל להקמתן של מפלגות פשיסטיות ? . 3 מה היו הגורמים שהשפיעו על מידת ההצלחה של הפשיזם בכל מדינה ? פעילות לסיכום הנושא בסעיף ( עמ' ( 166-158 תמונות ותיאורים של מוסוליני . בררו עם התלמידים אילו ממאפייני המשטר הטוטליטרי באים לידי ביטוי בתמונות . ערכו דיון מסכם בדמותה של איטליה הפשיסטית ובמאפייניה הטוטליטריים . תוכלו לחזור אף לשאלת הסיכום שהוצעה בסיכום הסעיף הקודם . האם המשטר הטוטליטרי הפשיסטי יכול היה להתקיים בתקופה שאינה מודרנית ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר