עמוד:42

חשוב לבדוק : . 1 מה היו הנסיבות ההיסטוריות שגרמו לכך שהקבוצה הייתה במעמד נמוך מקבוצות אחרות סביבה ? . 2 מה לדעתכם הקשה מלכתחילה על בני-הקבוצה להשיג שוויון זכויות ? . 3 מה היו השלבים המרכזיים במאבק להשגת שוויון זכויות ? . 4 כיצד המאבק של בני הקבוצה להשגת שוויון שינה את הנסיבות האלה ? לאחר שהתלמידים ישלימו את ההשוואה , יש לדון בקווי הדמיון והשוני במאבקן של שתי הקבוצות להשגת שוויון זכויות . ד . מדינת ישראל – מדינה ליברלית ? . 1 האם ישראל היא חברה ליברלית המעניקה לכל הקבוצות החיות בה שוויון זכויות ? . 2 האם גם אצלנו יש קבוצות שנשללות מהן חירויות וזכויות ? . 3 מהם הצידוקים שאנחנו עשויים לתת לשלילת זכויות אלה ? האם צידוקים אלה מוצדקים מבחינה מוסרית ? פעילות לסיכום הנושא ליברליזם התלמידים יצפו בסרטונים העוסקים בתהליך של השגת זכויות וחירויות לקבוצות מוחלשות . למשל : א . סרטון מתוך הסרט "מרי פופינס , " ובו גברת בנט , אם המשפחה , מעורבת במאבק הסופרג'יסטיות ; ב . סרטון מתוך הסרט "גלורי " ( ארצות הברית , , ( 1989 ובו תיאור המאבק להקמת גדוד החיילים האפרו-אמריקנים הנראה בתמונה בעמ' . 73 . 1 איזו קבוצה מוחלשת מופיעה בכל סרטון ? . 2 כיצד הסרט משקף את מאבקה של הקבוצה להרחבת זכויותיה ? הערה : מומלץ לצפות בסרט מבעוד מועד ולבדוק את התאמתו לכיתה . דגש פדגוגי ניתוח מקורות היסטוריים כתובים – בסעיף נכללים קטעי מקורות ראשוניים של בני-התקופה , וכך יכולים התלמידים להתוודע לרעיונות שהניעו את התהליכים ההיסטוריים . לצדם מופיעים מקורות משניים ( מן המחקר ) המתייחסים לניתוח הרעיון או ההתרחשות . מומלץ לעמת בין שני סוגי המקורות ולבחון מגוון אפשרויות : למשל כיצד החוקר ניתח את הרעיון של בן-התקופה ? לפי דברי ההיסטוריון , מה היה היישום של הרעיון במציאות ? ועוד .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר