עמוד:40

נושאים מרכזיים לדיון היחידה עוסקת במפגש בין המציאות להשקפת העולם הכוללת . ביחידה ננסה לבדוק כיצד השפיעה המציאות על האידאולוגיה , וכיצד השפיעה האידאולוגיה על חייהם של בני-המאות 19-ה וה ? 20- הדיון באידאולוגיות שהתקיימו במאה 19-ה מזמן כמובן מחשבה ודיון על האידאולוגיות המתקיימות כיום בחברה בישראל ובחברה האנושית בכלל . מומלץ לדון בכל אידאולוגיה בעזרת כמה שאלות : א . איזה רעיון עומד בבסיס האידאולוגיה ? מה החידוש הטמון בו ? ב . מתוך איזו מציאות צמחה האידאולוגיה ? כיצד היא משקפת את השינויים שחוללה המודרנה ? ג . מיהם הגורמים שהתנגדו לאידאולוגיה זו ? מדוע ? ד . מהן דרכי הפעולה של התומכים באידאולוגיה זו ? כיצד ביקשו מוביליה לחולל שינוי ? ( הבחינו בין שינוי הדרגתי הנעשה במתינות ובתוך שמירה על החוק למהפכה הנעזרת באלימות ( . ה . כיצד השפיעה האידאולוגיה על המציאות במאות 19-ה וה ? 20- הליברליזם ( בחירה ) הצעה לפעילות מקדימה המורה יפתח בהצגת כתבה עדכנית שהתפרסמה בעיתון בסמוך ללימוד הנושא בכיתה , ועוסקת בפגיעה בזכויות אדם בכלל ובחירויות בפרט . א . מהי זכות ? מה המשמעות הנובעת ממנה עבור האדם , עבור החברה ועבור השלטון ? ב . מתי לדעתכם החלה להתפתח התובנה המוסרית שלאדם יש זכויות ? ג . מהו הבסיס התאורטי שאפשר לפתח תובנה זו ? נושאים מרכזיים לדיון א . מהי השפעת המציאות ההיסטורית על גיבוש הרעיון הליברלי ועל הפצתו ? . 1 אילו אירועים פוליטיים שהתרחשו בסוף המאה 18-ה ובתחילת המאה 19-ה השפיעו על פיתוח הליברליזם ועל הפצתו ? . 2 אילו תהליכים פוליטיים האיצו את הפצת רעיונות הליברליזם ? אילו תהליכים האטו אותה ? . 3 מדוע אישים כמו אדמונד ברק וקלמנס פון מטרניך התנגדו לשינויים שחוללו רעיונות הנאורות ולכיבושי נפוליאון ? . 4 האומנם היה אפשר "להחזיר את הגלגל לאחור" ולחיות כאילו השינויים הללו לא התרחשו מעולם ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר