|
עמוד:37
. 1 באילו כינויים מכונים הילידים , תושבי המושבות , בשיר ? . 2 מהו תפקידו של האדם הלבן - על פי השיר , ואילו תכונות נדרשות ממנו ? . 3 מה אפשר להסיק מן השיר על דעתו של המחבר על האימפריאליזם ? פעילות לסיכום הנושא ערכו משפט בכיתה והאשימו את התיעוש בפגיעה באנושות . התלמידים יתחלקו לתפקידים המקובלים בדיון משפטי : צוות תביעה , צוות הגנה , עדים , עיתונות , שופטים וחבר מושבעים . רצוי לכוון את התלמידים להתייחס להיבטים כלכליים , מוסריים , תרבותיים , פוליטיים ואף אקולוגיים . מומלץ לעודד את התלמידים להתנסות בבניית טיעון ( ראו עמ' 13 במד . ( ל" הצעות לאירועים לדיון : פיתוח הנגב על ידי העברת בסיסי צבא , הקמת יישובים חדשים וכו . ' דגש פדגוגי שיפוט היסטורי – עריכת משפט לתיעוש תאפשר לתלמידים להגיע לחשיבה מסדר גבוה ותעשה את כל תלמידי הכיתה למעורבים בנושא הנלמד באמצעות למידה פעילה . כן יאפשר המשפט לתלמידים לעמוד על מורכבות המציאות ההיסטורית , מאחר שהתיעוש הביא לאנושות ברכה וקללה בעת ובעונה אחת . דיון בשיפוט והערכה היסטוריים ( ראו עמ' 14 במד . ( ל" עזרה לתלמידים מתקשים בפרק שלושה חלקים ( הגילויים הטכנולוגיים ; השפעות על החברה האירופית ; השפעות על המפה המדינית . ( בקשו מהתלמידים להעתיק את כותרות הפרקים ולמיין אותן לפי חלקי הפרק . כוונו אותם לרשום לצד כל כותרת באיזה תחום חיים היא עוסקת . אתגר לתלמידים מתעניינים חוקרים רבים ממגוון תחומי מחקר מסכימים שהשלכותיהם של המיכון והתיעוש ניכרות מאוד בחיינו כיום : א . התעשייה מנצלת משאבים , מזהמת ופוגעת בסביבה . ב . התעשייה מעודדת את האדם להתמסר לעבודתו ולטפח "קריירה . " ג . התעשייה מדגישה היבטים חומריים ומעוררת הערצה לקדמה טכנולוגית . הנחו את התלמידים לבחור נושא אחד ולאתר מחקר עדכני אחד או יותר העוסק בו ( מומלץ לחפש מחקרים על פי הנושא של כתב העת – איכות סביבה , כלכלה או טכנולוגיה . (
|
|