|
עמוד:7
א . תרגול אוצר מילים . 1 תרגיל זה נועד ללמד מילים חדשות באמצעות חשיבה יצירתית . בתרגיל מסוג זה לא חייבת להיות תשובה אחת נכונה . התלמיד יכול להראות שמילה מסוימת יוצאת דופן , כי היא שונה במספר אותיותיה לעומת השאר , או כי היא פועל ושאר המילים הן שמות , או כי יש בה ”אלף “ ובשאר המילים אין ועוד . כל תשובה המתאימה למילים שבתרגיל טובה ( לדוגמה : פרק , 2 תרגיל . ( 19 . 2 וגם תרגילים אלה , הנמצאים בסמוך לטבלת מילים חדשות , מלמדים על הקשר בין מילים לשורשים . זיהוי שורשי מילים ( חשוב גם בשפה העברית ) מסייע בזכירתן ובזכירת מילים חדשות נוספות שלהן אותו שורש , וכן מאפשר שימוש במילון ערבי - עברי הבנוי על פי שורשים ( לדוגמה : פרק , 5 תרגיל . ( 9 . 3 בתרגיל זה נדרשים התלמידים לשער את משמעותם של מילים או צירופים חדשים על פי הקשרם בטקסט . תרגיל אשר נועד לפתח חשיבה והסקת מסקנות לשוניות בקרב התלמידים . גם אם הקוראים או המאזינים לטקסט אינם מבינים כל מילה , יש באפשרותם להבין את המסר המרכזי של הטקסט הכתוב או המושמע ( לדוגמה : פרק , 1 תרגיל ; 31 פרק , 6 תרגיל . ( 21 . 4 פעילות תרגום : התלמידים מקבלים צירוף בערבית או בעברית וצריכים לבחור את תרגומו הנכון ( לדוגמה : פרק , 4 תרגיל ; 17 פרק , 5 תרגיל . ( 10 . 5 בספר זה ניתן דגש על מבנה צורות הרבים ( ריבוי שבור וריבוי שלם , ( ולפיכך יש כמה תרגילים שבהם מתבקשים התלמידים לשייך צורות רבים ליחיד ולהיפך , להשתמש בצורות רבים במקום היחיד במשפטים ועוד . ברוב המקרים תרגילים אלו מלווים במחסן מילים ( לדוגמה : פרק 2 תרגיל ; 36 פרק 5 תרגיל . ( 25 . 6 וגם . בתרגילים מסוג זה מתבקשים התלמידים להשלים מילים בתוך הקשר ( מילות יחס , שמות עצם ותואר , פעלים , מילות שאלה וכינויים . ( זו דרך נוספת לסייע לתלמידים לזכור ולהפנים מילים חדשות . חלק מהתרגילים מצורפים לטקסטים הנלמדים , וההשלמה המתבקשת היא מתוך הטקסט ( לדוגמה : פרק 1 תרגיל ; 4 פרק 5 תרגיל , ( 32 ויש בכך משום חזרה על תוכן הטקסט . לעתים אלו תרגילים שעומדים בפני עצמם לצורך חזרה על אוצר מילים ( לדוגמה : פרק 2 תרגיל , ( 20 ולעתים התלמידים נדרשים לבחור את ההשלמה בהתאם לנושא דקדוקי מסוים ( לדוגמה : פרק 3 תרגיל -31 בינוני פועל ; פרק 6 תרגיל -7 כינויי זיקה . ( סוגי תרגילים להלן הסוגים העיקריים של התרגילים המופיעים בספר זה .
|
|