עמוד:5

הטקסטים אחד העקרונות המנחים של הספר הוא לאמן את התלמידים בארבע מיומנויות השפה . לאחר ההאזנה לטקסט ( מפי המורה או באמצעות הספר הדיגיטלי ) נדרשים התלמידים לעשות פעילויות שונות המוודאות את הבנת הטקסט ותואמות את רמת ידיעותיהם . למשל : לענות על שאלות , לנחש משמעות של מילים על פי ההקשר , לתרגם ( לעברית או לערבית ) ולקרוא . כאשר הטקסטים מלווים באיורים , אפשר לנצלם כמנוף ליצירת שיח חדש של התלמידים , המבוסס על אוצר המילים והתבניות הדקדוקיות שנלמדו . חלק מהמילים תורגמו לעברית בגוף הטקסט כדי להקל על התלמידים . הספר מציע מספר גדול ומגוון של טקסטים . לא מומלץ ללמד את כולם באותה רמת העמקה . המורים יכולים להחליט באיזו רמה ללמד את הטקסט , ועל אילו טקסטים לדלג , בהתאם לרמת הכיתה . לדוגמה , החידה בפרק , 3 בעמוד , 82 הכוללת צורני זוגי רבים , אולי לא מתאימה לכל הכיתות . השיחות המופיעות בספר זה הן המשך ישיר לשיחות שבשני הספרים הקודמים . מספר השיחות פחת יחסית לספרים הקודמים , והתווספו מדורים חדשים : סיפורים , קטעי עיתונות , בדיחות ( רובן מסיפורי ג'וחא , ( חידות , אמירות שנונות , אמרות כנף של סופרים ומשוררים ערבים 'ג ) ובראן ח'ליל ג'ובראן , נזאר קבאני , טה חוסיין , אדוניס ועוד ) וקטעי מידע ( הבדואים , האו . ( ם" הבעה בעל-פה מומלץ למורים לנהל את שיעורי הערבית בשפה הספרותית-התקשורתית . קצב הדיבור צריך להיות מותאם לרמתם הלשונית של התלמידים . המטרה היא להגיע לקצב דיבור טבעי . ניהול השיעור בערבית יקנה לתלמידים אוצר מילים שימושי רב , מבלי שהתלמידים ישקיעו מאמץ מכוון לרכישתו , וכן ידרבן אותם להשתמש בשפה בהתאם ליכולתם . המורים הם מודל לחיקוי בקרב התלמידים , לכן עליהם להתמיד בהגייה ( הנגנה והטעמה ) מדויקת ולדרוש זאת גם מתלמידיהם . הספר מכיל תרגילים רבים שמטרתם לעודד את התלמידים לדבר . רצוי לתת לתרגילים אלה דגש מיוחד . למשל , תשובות לשאלות הנוגעות לקטעי הקריאה : ( פרק ; ( 1 ( פרק ( 3 הוראה ספירלית המבנים הלשוניים מוצגים בספר זה בדרך של הוראה ספירלית : תחילה הם מופיעים כמה פעמים בטקסטים בצורה טבעית , ללא לימוד מוקדם . לאחר שנחשפו התלמידים למבנה או לצורן הדקדוקי כמה פעמים , הם לומדים את הנושא באופן מסודר ( טבלאות , הסברים ותרגול . ( למשל : בספר לכיתה ח ( פרק ( 4 מוזכרת סוגיית הפועל הבא לפני נושאו והנושא אף מתורגל פסיבית ( שם , תרגיל , ( 46 ובתוך אחת השיחות שם יש תזכורת לכך . סוגיית התאמת הפועל לנושא ( לפני הנושא ואחריו ) מורחבת ומתורגלת בספר לומדים ערבית ג ( פרק . ( 2 דוגמה נוספת : בשני הספרים הראשונים פגשו התלמידים את צורות הציווי ביחיד , ביחידה וברבים בטקסטים כמו : ובהוראות לתרגילים , כמו . צורות הציווי הנ"ל נלמדו כמילים ללא אזכור דקדוקי וללא מתן הסבר . בספר זה ( פרק ( 4 מוצגת סוגיית הציווי בהרחבה , מוסברת ומתורגלת . כאמור , הוראת הערבית על פי עקרונות הגישה התקשורתית חייבה פה ושם חשיפה למבנים לשוניים ולאוצר מילים שאינם כלולים בתכנית הלימודים לכיתה ט . במקרים אלה , כדי להבהיר מבנה לשוני מסוים שהופיע בטקסט , הובאה הערה קצרה עם דוגמה אחת או שתיים ללא תרגול נוסף . למשל : המבנה של + פועל בעתיד ( פרק , ( 5 המבנה של + פועל בעתיד , ) פרק . ( 5 ” טעימות “ אלה מכינות את התלמידים ללימוד מסודר של הנושאים הלשוניים בהמשך הדרך .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר