עמוד:231

הסיפור אינו חושש לגעת במקומות החשופים ביותר במערכת רגשותיו של הילד . הנושא המרכזי הוא האבל במגוון ההתמודדויות הרגשיות המתלוות אליו : ההשלמה עם מות האב , היכולת להכיל את הכאב ואת ההיעדר , היכו לת לזהות את רגשותיהם של בני המשפחה , המוכנות לקבל גבר זר המצטרף למשפחה ולהשלים עם כך שמות האב הוא סופי ושכניסת האיש ה"חדש" אינה מפחיתה מערכו או מזכרו של אבא . המילה " חבר" בשם הפרק השמיני מתכוונת לפן מיוחד מאוד באישיותו של שלמה ; הוא חבר ותיק של האב , אבל גם " חבר" מבחינה זו שהוא רשאי – הן מבחינת האב המת הן מבחינת הילד – לחיות במשפחה לצד זכרו של אבא . החיה הסימבולית מייצגת מכלול של חוויות ורגשות קשים . בתחילת הסיפור הקשר בין הילד לחיה הוא קשר של פחד , של בריחה ושל התגוננות . תחילה הילד מתאר את ניסיונותיו להימנע מכל מגע עם חיית החושך . במשך היום " החיה מתכווצת" – כך מנסה הילד לתאר את ניסיונותיו להדחיק את הפחדים – אף כי הוא יודע שהיא עדיין קיימת , במקום הנפשי המתואר כ"מתחת למיטה . " אולם בלילה משתנה התמונה ; הפחד המזין את החיה והחושך המאפשר לה " להתנפח" כלשון הילד הופכי ם אותה לגורם מאיים ומשתק . הדימוי שבעזרתו מנסה הילד להתמודד עם פחדיו – " חי ית החושך" – עוזר לו לגייס כוחות כדי להתמודד איתה . " לילה אחד , לפני שהתיידדתי עם החיה , חשבתי אולי תהיה מפחידה פחות אם אדבר אליה" ( עמ' . ( 6 זו הייתה תחילת השינוי , שהפך את חיית החושך לחברה הדמיונית של הילד , זו שהילד מנהל אתה דו שיח מתמשך ומשתף אותה ברגשותיו , בחוויותיו ובהתלבטויות שלו , זו שבאמצעות השיחות אתה הוא בונה את תמונת עולמו . הספר מזמין את הקוראים הצעירים להיכנס לעולמו הרגשי של ילד שאיבד את אביו , ולנסות להבין מה הילד מרגיש נוכח האסון , מה הוא חושב על מה שקורה במשפחה ומה עוזר לו להמשיך את חייו . הטקסט אמנם משתרע על פני 46 עמוד בלבד , אך אינו פשוט לקריאה עצמית משום שבעיקרו הוא מונולוג של ילד המתבונן בעצמו ובחוויותיו , וכן משום שיש בו מעט מאוד דיאלוגים ואף הם קצרים מאוד ומתארים התרחשות רגשית ולא מציאותית . לפיכך מומלץ לקרוא פרק אחר פרק לילדים , כש הספרים פתוחים מול עיניהם . במהלך קריאת הפרקים כדאי לעצור ולהעלות נושאים לשיחה : העיקר כאן אינו פרטי העלילה , אלא היכולת להתקרב אל הילד המספר ולהזדהות עם רגשותיו ומחשבותיו . הנושא בפרק א " ) לפני שהחיה הייתה שלי ( " מוכר בוודאי לילדים רבים שחוו פחד מפני החושך . אפשר לשוחח בכיתה על הדמות הדמיונית " חי ית החושך . " מה מפחיד בחושך ? מה משותף ליצור הבדוי ולחיה ? האם הדימוי של חיה מגביר את אומץ לבו של הילד ? איך הילד נלחם בפחדיו ? כדאי לסיים בשאלה על חוויותיהם האישיות של הילדים . בפרק ב " ) איך מאלפים חיות חושך , ( " נוכח הניסיונות להתקרב אל החיה , אביו של הילד מסביר לו איך מאלפים חיות " ) צריך לאהוב את החיה , ( " והילד מעלה שאלת מפתח ; איך אני יכול לאהוב אותה אם אני מפחד ממנה ? הילד מספר לעצמו ולחיה את סיפור המשפחה שלו , שכבר איננה קיימת כמו שה ייתה , כדי לא לשכוח . הנגיעה בחומרים האלה מאפשרת לו לחוש קרבה אל החיה , ואפשר לשוחח עם הילדים על מה שהילד לומד ( עיקרון טיפולי מוכר : ( כשמתקרבים למישהו , כשיוצרים אתו קשר – הוא פחות מאיים ; ההיכרות וההתקרבות הן דרך להתמודד עם מה שמנוכר ומטיל אימה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר