עמוד:177

ותיקנה את בגדי בני - הבית . בערב עזרה לבנות להכין את שיעורי הבית . " אחר כך הילדים יכולים להרחיב על פי הבנתם וניסיונם : סביר שהנוכחות החדשה גרמה לצפיפות בבית , להפחתה בכמות המזון של המשפחה , למתחים אישיים ולפגיעה באינטימיות . וכמובן , כדאי לדבר על הקושי לשמור סו ד ועל האחריות הכבדה שהייתה מוטלת על הילדות . חשוב לציין את המעשה הנאצל שעשו הורי הילדות ואת ההזדמנות שהייתה לחנקה ולבאשה להיות שותפות להצלת חיים . כשמשוחחים בכיתה כדאי להאיר את הדברים מכמה נקודות מבט . פעילות 8 חנצ'קה אמנם נשארה בבקרים יחידה בבית , והרגישה שהבית כולו לרשותה , " כמו מלכה ; " עם זאת , התוכן אינו תומך בתיאור החיובי של " כמו מלכה" . היא מתארת זחילה חרישית , הצצה בעד החלון , התבוננות חרישית במשחקי הילדים בחצר מרחוק ולחישות . כל אלה הם מצבים הכרוכים במתח , בפחד , בקנאה ו בתסכול . פעילות 9 עם הקריאה של קטע זה ( השלישי ) חשוב להראות שגם ממצוקות ומחיים קשים אפשר להיחלץ , לחזור לשגרה ולנהל חיים " רגילים" . אין הדבר מבטל או מפחית את הצלקות הפיזיות והנפשיות , את האובדן , את הזיכרונות הקשים , ובכל זאת היכולת לבחור בחיים היא עדות לכוחם של התקווה ושל כוחות הנפש . פעילות 11 כדאי לשוחח בכיתה על התואר " חסיד אומות העולם" , על המעשה האמיץ של משפחת סקוברונק ועל מעשים של גבורה ואצילות נפש שעשו חסידי אומות עולם אחרים . חשוב שהתלמידים יהיו מודעים לכך שאילו תפסו הגרמנים את חנצ'קה ואת אמה , הם היו מוציאים את שתי היהודיות להורג , והורגים גם את כל המשפחה שהחביאה אותן . הרעיון שעליו מבוסס הביטוי " חסיד אומות העולם" הוא כי האדם שלו ניתן התואר , זכאי , לכאורה , להיקרא "חסיד - " אדם העושה מעשים טובים שאינם חובה על פי ההלכה אלא לפנים משורת הדין -על פי רוח ההל כה ( מכאן נגזר המושג " מידת חסידות . ( " זאת , על אף העובדה כי הוא נמנה עם " אומות העולם , " כלומר אינו יהודי . ב הלכה ניתן התואר " חסיד אומות העולם" ל גוי המקיים את שבע מצוות בני נח . בהקשר זה אפשר גם להזכיר את המשנה : " כל המקים נפש אחת מישראל , מעלה עליו הכתוב כאלו קים עולם מלא " . ( סנהדרין , ד , ה ) . הצעה להרחבת העבודה על השיח בכיתה הכרת סיפורים אישיים היא אחת הדרכים היעילות ללמוד היסטוריה , בעיקר כשמדובר בגיל הצעיר . מפגש עם י לדה אחת ומשפחה אחת יש בכוח ו לעזור לילדים להתחיל להבין במעט את השואה . בעקבות זאת כדאי גם לשוחח מעט על הסוגה של סיפור שאיננו בדיון , אלא תיעוד אישי ( חנה גפרית סיפרה את

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר