עמוד:172

פעילות 6 סעיף ב – מה שהשתנה הוא , כמובן , נקודת המבט ; כשהדבר קרה אנצ'יקה וארז'יקה היו ילדות קטנות , תלמידות כיתה א חסרות ביטחון . הפתיחה והסיום של הסיפור נאמרות כשהן גדולות יותר ומן הסתם בטוחות יותר . ממרחק הזמן נראית החוויה הטראומטית שחוותה אנצ'יקה כמקרה מבדח , בעיקר זיהוי הזקן כאליהו הנביא , ששתי הילדות יודעות שאינו אלא אגדה . פעילות 7 הקרבה בין שני הביטויים מושתתת על אפס התנועה שהם מייצגים ; "שיתוק" פירושו אי יכולת לנוע , ו"נטועה" מעלה בדמיון עץ , המחוסר כידוע יכולת לנוע ממקומו . פעילות , 8 סעיפים ב- ה בתיאור המפגש עצמו אומרת אנצ'יקה : " לפתע הופיע ברחוב איש זקן , עם זקן ארך ולבן . הוא הניף את המקל שלו והרעים בקול עבה ועמו ק ... הזקן הרגיע אותי , ליטף את ראשי , הרים את התיק ועזר לי לאסוף את החפצים ... הזקן הטוב הצטרף אלי וליווה אותי עד לשערי בית הספר " ... אחר כך , כשאנצ'יקה מספרת בכיתה מה קרה , היא אומרת : " אליהו הנביא הציל אותי ... הוא ל יווה אותי ... הוא שמר עלי ... הוא גי רש את טוקאץ' ואת כל הרעים ... שם , בחוץ , יש לו זקן לבן- לבן .. . הוא היה יפה וגבוה , היה לו זקן לבן והוא הפחיד אותם עם המקל שלו " . כלומר , אנצ'יקה המירה זקן אלמוני בזקן " יפה וגבוה" שזהותו ידועה - אליהו הנביא . נראה שכאשר הסכנה חלפה אנצ'יק ה התביישה בתגובתה הפחדנית לסיטואציה שנקלעה אליה ובעובדה שאיש זקן , סתם זקן , הצליח להבריח את הבריונים . אחרי שהילדים יקראו את קטע המידע על אליהו הנביא , הם יוכלו להבין למה אנצ'יקה העדיפה לומר שאליהו הנביא – איש יפה וגבוה – עזר לה . זיהוי האיש כאליהו הנביא גרם ל סיטואציה להיראות חמורה יותר , דרמטית יותר , הפך את המפגש המביך לאירוע פלאי , יוצא דופן , והפנה את הזרקור מהילדה החלשה אל הנס . בהתיחס לאליהו הנביא כדאי להסביר כי הוא אחד הנביאים , הנגלה בעולמנו מעת לעת בתפקידים שונים : הוא מגיע לבריתות בכדי לרפא את התינוק " - אליהו מלאך הברית " הוא מפייס בין אנשים , מתרץ קושיות הלכתיות , ועתיד לבשר את בואו של המשיח , ככתוב : " הנה אנוכי שולח לכם את אליהו הנביא לפני בוא יום ה " ( מלאכי ג כ " ג . ( לאורך הדורות סופרו אגדות רבות ושונות על התגלותו של אליהו , כדוגמת ה סיפורים בפרק שלפנינו . אפשר לבקש מהילדים לספר סיפורים נוספים ששמעו על אליהו הנביא , וכן גם לשיר אחד מהשירים על אליהו הנביא . מתי נוהגים לשיר שירים אלו ? " שתי כובסות בערב פסח , " ס יפור עם , סי פרו : חיה בר יצחק ועדנה קרמר זהו סיפור עם ; כצפוי בסוגה , אין בו ציון זמן מדויק , אין ציון מקום ( מלבד " מדינת טוניסיה" שהיא מקור הסיפור , ( הדמויות אינן מופיעות בשמותיהן אלא בתפקידיהן ( הענייה , העשירה , הזקן , ( ... יש הבחנה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר