עמוד:153

› יש כאן הזמנה לשיחה על כך ש המשמעות המילונית היא רק היבט אחד של המילים , ובצדו משחקים תפקיד חשוב ההקשר , האינטונציה וכ דומה . בהמשך אפשר לבקש מהתלמידים להביא דוגמאות לאופנים ולהקשרים שונים של אמירת מילים , אשר משנים את משמעותן . פעילות 5 " כל מיני" ו"עיתוני" הן כמובן סמיכויות חסרות . יי תכן שעבור הילדים " כל מיני" ייראה טבעי . כדאי להאיר על כך ולשאול " כל מיני מה " ? ] ראו הרחבה בפעילות 3 בלקראת סיום . ] פעילויות לקראת סיום כדאי לחזור ולקרוא את השירים בקול רם לפני פעילויות הסיכום , וכדאי לתת לתלמידים להשתתף בהקראה – בקריאת הבתים החוזרים ב"גברת עם כלבלב , " בהשלמת המילים אחרי " סל עם "ב " ... גברת עם סלים" או בכל דרך אחרת . זו הזדמנות לבטא בקריאה את המהלך הלימודי שעשו התלמידים בהבנת השירים ועיבודם : הבנת הנקרא , תחושת המשקל , החזרות , הדרמטיות , המקצב וכו . ' פעילות 1 לפני הפעילות אפשר לשאול את הילדים איך מצטיירת בעיניהם " גברת . " האם כל אישה היא גברת ? פעילות 2 דוגמאות לנקודות דמיון בין השירים : - בשניהם יש גברות בנסיעה - בשניהם השיר מספר סיפור - בשניהם יש חזרות - בשניהם יש חריזה - שניהם משעשעים ויש להם בית אחרון מפתיע דוגמאות לנקודות שוני בין השירים : - אופי החזרות שונה ( בתי- שיר שלמים שחוזרים מול משפטים בודדים ) - משלב לשוני אחר : גבוה מול יומיומי - עולם תוכן שונה : נסיעה באוטובוס – מוכרת , נסיעה בת שלושה ימים ברכבת – פחות מוכרת . - נקודת מבט שונה : ב"גברת עם סלים" נראה שהסיפור מסופר מנקודת מבט של מי שנמצא בתוך הסיטואציה " ) תראו איך היא תופסת "ב . ( " .. גברת עם כלבלב" נדמה שזה מספר חיצוני שמשקיף על הנעשה . פעילות 3 כדאי לשאול מה הילדים מבינים מ"עיתוני" – מה זה בעצם , למה " עיתוני" ולא " עיתוני ם" ( חריזה , ( ואיך זה גורם להם להרגיש ( מצחיק , משעשע , מוזר . ( ..

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר