עמוד:152

› הילדים אולי יגידו " איזו חוצפנית , מה היא חושבת לעצמה , " !? וישקפו בכך תחושה של אבסורד שעולה מהמשפט הזה ומהסיטואציה . › זו הזדמנות לשוחח על השאלה , עד כמה הומור בנוי על הלא צפוי והמפתיע וניזון ממנו , ולהציע לילדים לתת עוד דוגמאות – מסרטים שראו , מספרים או מ סיטואציה בחיים . › אפשר גם לשאול את הילדים למה לדעתם , פונים דווקא אל הילד ומבקשים ממנו שיקום . יש בשיר מבט מחויך על האופן שבו מצפים מילדים לוותר על תור , מקום , וכו' עבור מבוגרים , גם אם אין לכך הצדקה . ייתכן שלילדים תהיינה דוגמאות מניסיונ ם האישי . פעילות 2 סביר שמקצת הילדים מכירים את השיר ואף יתחילו לזמזם אותו , למרות זאת כדאי לשמוע את השיר בסוף העבודה עליו . תיפתח כך הזדמנות לשיחה על השאלה עד כמה הלחן והביצוע של אריק איינשטיין מוסי פים לשיר או בכלל מתאימים . פעילות 3 חיה שנהב הייתה יכולה לכתוב את הטקסט ברצף : " על ספסל אחד סל עם לחמניות , על ספסל אחר סל עם עגבניות" וכן הלאה . הבחירה שלה לחלק את הטקסט כפי שחילקה מאפשרת השתהות וזמן לתהייה ( מה יש לה בסל . (? ההתקדמות של הטקסט חופפת להתקדמות של הגברת באוטובוס . השורות הקצרצרות יוצרות שיר "צר , " כמו מעבר צר באוטובוס . הגב רת מגיעה לספסל ... ואז מניפה את הסל .... ואז מתגלה מה יש בתוכו . פעילות 4 מעניין לראות למה הילדים ישימו לב ולפי מה ישיבו . › כקריאת כיוון , אפשר לבדוק מה אפשר ללמוד מכך שהמילה " הגברת " ) " הלא גם הגברת צריכה ספסל אחד (" ! מופיעה במשפט . האם ברור מכך שמישהו אחר מדבר עליה ? ואולי הגברת מדברת על עצמה בגוף שלישי ? ילדים יכולים להעלות את שתי האפשרויות . › אפשר להציע לילדים לראות את כל השיר מנקודת מבטו של הילד , שבסוף מקימים אותו ממושבו , לבקש מהם לדמיין שהוא יושב במושב האחורי של האו טובוס , שכל הסיטואציה מתוארת מהעיניים שלו , ולקרוא את השיר מנקודת המבט שלו . › כדאי להפנות את תשומת לב התלמידים למשפט " בבקשה תקום מיד , " ! ולשאול אם זו באמת בקשה . רוב הילדים ירגישו , אינטואיטיבית , שזו אינה בקשה אלא הוראה . › אפשר לשאול איך הם יודעים , לפי מה החליטו . אם קשה להם להמשיג זאת , כדאי להצביע על המשפט הקודם למשפט הזה – " מה פתאום אתה יושב , " ועל צירוף המי לה " מיד " ! › אפשר לבקש מהתלמידים לומר את המשפט בקול רם , כדי לבטא את האופן שבו הוא נאמר , לדעתם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר