עמוד:135

כרך ב' השער " תאנים , נרקיסים וכמה ציפורים" הפרק " מדרש לט"ו בשבט" ( עמוד 1 בספר הלימוד ) נושא : נטיעות , ( ובכללן הבנת המסר כי הנטיעות מביעות דאגה לדורות הבאים ) , מהו מדרש ופרי התאנה . לב הפרק הוא מדרש האגדה הסיפורי על הזקן שנטע תאנים , המופיע בגרסאות רבות במקורות . כמו כן כולל הפרק הסבר " מהו מדרש , " והסבר העוסק בביטוי " השכם והערב , " אשר עולה מתוך המדרש , וטקסט מידעי על תאנים , " גיבורות" המדרש . מטרות הפרק לפרק זה יש שתי מטרות – האחת מתייחסת לנושא שלו , והשנייה לסוגה . . 0 היבט תכני – הפרק מקושר לט"ו בשבט . הוא עוסק בנטיעות , ובסופו ישנו קטע מידע על עץ הפרי שמופיע במדרש – התאנה , אחת משבעת המינים . באופן רחב יותר , הסיפור קשור גם לאחד הנושאים הבוערים של זמננו – הקיימות והדאגה לכדור הארץ . זה בא לידי ביטוי ברעיון שעצים ניטעים גם למען הדורות הבאים , ולא רק לסיפוק פרטי של צרכים , ושהיחסים בין האדם לאדמה הם יחסים מתמשכים של טיפוח ושיתוף . מההיבט התמטי , מטרת הפרק , אם כן , היא להציף רעיונות והקשרים רלוונטיים ורחבים לט"ו בשבט . חשוב לציין , שאפשר ללמוד את הפרק בכל מועד אחר בשנה , שכן אין בו הפנייה ישירה לחג . . 4 היבט ספרותי- אורייני - מבחינת הסוגה , המטרה היא לאפשר לתלמידים עוד מפגש מודרך עם מדרשים , כמו גם להבין מהו מדרש מסיבה זו גם נבחר לפרק נוסח מקורי וכמעט לא מעובד של הסיפור , המאפשר לחוש את ייחודה הסגנוני של ספרות חז . ל" הערות והצעות להוראת הפרק לפני המדרש מובא קטע מידע קצר המסביר את משמעות המושג מדרש . מגיל צעיר נחשפים הילדים למדרשים רבים במסגרת לימוד פרשות השבוע . על פי רוב לא נערכת הפרדה בין פשט התורה לבין המדרשים , והילדים אינם יודעים להבחין מה נכתב בתורה ומה נוסף כמדרש בשלב מאוחר יותר . כעת כאשר הילדים בוגרים יותר ניתן ללמדם את ההבדל בין פשט לדרש , ולהקפיד מעתה ואילך לציין בשעת הלימוד מהו פשט ומהו מדרש .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר