עמוד:125

סעיף ב - כדרכו של מוסר השכל , גם כאן הכוונה חורגת מעלילת המשל ומתכוונת לחברה האנושית באשר היא . כדי להשפיע על איכות השיח הדבור בכיתה כדאי להבנות את השיח כך שידגים שימוש בביטויים המקדימים הבעת דעה אישית מנומקת – " לדעתי , " " אני חושב ש , " ... " כי" ו"מפני ש . " ... סעיף ג – על פי המבנה הרגיל של משלים , מוסר ההשכל מופיע בסוף , כדי שמוסר ההשכל יהדהד ויישאר בתודעתם של הקוראים או המאזינים , ולא ייבלע בהמשך כזה או אחר של העלילה . פעילות 6 הדוגמאות להאנשה בטקסט יכולות להיות מגוונות , וכדאי להנחות את הילדים להצביע על צירופים כבולים או חלקי משפטים ולא על מילים בודדות , למשל : " חמד לו לצון , " " אני מצטער , " " אל תתנצל , " " אני מזמינה אותך לארוחה , " " קבעו יום שהשועל יבקר בו , " " שישבו ליד השולחן ... " וכן הלאה . אפשר גם להצביע על פעלים " אנושיים" מובהקים , כמו " הזמין , " " אמר" וכד . ' המשל " העורב והשועל " מאת איזופוס ( מעובד ) הצעה ל פעילות מקדימה לקריאת המשל – בשיח מקדים קצר כדאי להפנות את תשומת לבם של הילדים לשתי הדמויות המופיעות בשם המשל . כדאי לשאול את הילדים על השועל , שהילדים כבר פגשו במשל קודם ושאופיו כבר מוכר לילדים . אפשר לשאול מה הם יצפו מההתנהגות של השועל . פעילות 1 פעילות זו מציבה שאלות העוזרות לתלמידים להבין ולארגן בקצרה את עיקר המשל : עליהם להבין את העלילה ואת מהות התפנית שבמהלכה , ולהגדיר את השינוי אצל כל אחת מהדמויות . השאלות מקלות על הילדים בכך שהן מחלקות את הסיכום לשלבים מוגדרים . פעילות 2 סעיף א – הפעילות מורכבת ; הילדים מ תבקשים לחשוב על כל אחד משלושת המשלים שקראו בפרק , להגדיר לעצמם את התרשמותם מהתנהגותו של כל אחד מהשועלים , ולהגיע למסקנה אחת . גם אם הילדים נשלחים להתמודד עם הפעילות באופן עצמאי , כדאי – לפני העיסוק בתשובות – לשחזר את שלבי העבודה ( היזכרות במשל ובשועל , כתיבת ההתרשמות האישית , ( לחזור על התהליך גם לגבי שני המשלים האחרים , ולסכם – לאור הכתוב – את העמדה האישית – יש או אין דמיון בין השועלים . רק אחר כך אפשר לפנות לתשובותיהם של הילדים . סעיף ב – מציע לילדים אפשרות נוספ ת להביע את דעתם , תוך שימוש בתארים מדויקים ( ייתכן שבסעיף הקודם נימקו את דעתם בדוגמאות ממעשיהם ומהתנהגותם של השועלים . ( העבודה בקבוצות עשויה להביא לדיוק בדוגמאות ול"זיקוק" של משמעות התארים שהילדים בוחנים ומוסיפים לנימוקיהם , ומעשירה את הניסיון שלהם בשיח עיוני דבור ובהשמעת טיעונים . סעיף ה – מזמין את הילדים לנסח תוספת להכללה . התוספת תתבסס על הדיון שנערך בקבוצה על דמותו של השועל בכל אחד מהמשלים . פעילויות 3-6 פעילויו ת להעשרת אוצר המילים הבנויה סביב ביטויים שהופיעו במשלים השונים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר