עמוד:122

בתשובתו , ממשיל רבי עקיבא משל המשתמש בדימויים מוכרים לקהל לומדי התורה - התורה משולה למים , ועם ישראל משול לדגים . השימוש בשועל מתחכם מוכר לילדים ממשלים עממיים , והוא המקשר בין המדרש לשאר המשלים בפרק . המדרש אינו מביא את תגובתו של פפוס בן יהודה באותו מעמד , אך מאוחר יותר , כאשר הוא ורבי עקיבא נפגשים כאסירים בכלא הרומי , ניכר מדבריו כי הוא מקבל את דברי רבי עקיבא : " אמרו : לא היו ימים מועטים עד שתפסוהו לר ) ע" רבי עקיבא ) וחבשוהו בבית האסורים , ותפסו לפפוס בן יהודה וחבשוהו אצלו . אמר לו פפוס : " מי הביאך לכאן " ? אמר ליה : "אשריך רבי עקיבא שנתפסת על דברי תורה . אוי לו לפפוס שנתפס על דברים בטלים . " קטע זה אינו מופיע בספר והוא אינו כלול ברשימות משרד החינוך .. המדרש בנוי במבנה של סיפור בתוך סיפור : סיפורם של רבי עקיבא ופפוס בן יהודה , ובתוכו משל השועל והדגים . המבנה המורכב , משלב השפה הגבוה , השונה משפת היומיום של התלמידים , כמו גם המשל בו משוחחות ביניהן הדמויות באמצעות תאורים ( מקום חיותינו , מקום מיתתנו ) עוד בטרם פונים אל הנמשל , עשויים להקשות על התלמידים . בשל כך אנו מציעים לקרוא את המדרש ולהסבירו במפורט , באופן מדורג . במהלך ההסבר ניתן ללמד את התלמידים אסטרטגיה נוספת להבנת מילים קשות- שימוש באיור . אפשר לבקש מהתלמידים להסתכל באיור ולאתר במדרש את המשפט שאותו הוא מתאר ... " - לשועל שהיה מהלך על גב הנהר וראה דגים שהיו מתקבצים ממקום למקום . " כדאי לשאול את הילדים מהו " גב הנהר" על פי האיור ? בסיום העבודה על הביטוי הספציפי , חשוב להמליל את התהליך שנעשה בכדי שהתלמידים ידעו להשתמש באסטרטגיה גם במקרים אחרים . אסטרטגיה נוספת שניתן להקנות היא הבנת מילה על פי הקשרה , במיוחד כאשר יש לה שני מופעים שונים באותו משפט " רצונכם שתעלו ליבשה ונדור אני ואתם כשם שדרו אבותי עם אבותיכם . " ? ראשית מבקשים מהתלמידים לסמן מילים לא מובנות . אחר כך ניתן לבקש מהם למצוא מכנה משותף לכל המילים- במקרה זה מילים מאותה משפחה , ולשער מה פירוש המילה . ניתן להסביר לתלמידים כי המדרש כתוב בלשון חכמים ( שנזכרה בהקשר המדרש " רבי חנינא והתרנגולות" בספר הקודם , ( ובה מילים שונות מלשון ימינו . לפני לימוד המשל כדאי להקדים ולספר על רבי עקיבא , פפוס בן יהודה והתקופה שבה מתרחש המשל . רבי עקיבא היה גדול התנאים , וחי מתקופת חורבן בית שני ועד למרד בר כוכבא . הוא התחיל את לימודיו בגיל ארבעים בעקבות בקשתה של רחל אשתו . הוא התגורר בעיקר בבני ברק , ונמנה עם חכמי בית הדין הגדול ביבנה . בימי גזירות הקיסר אדריאנוס לא הפסיק רבי עקיבא מלימוד התורה ברבים , על אף האיסור לעסוק בתורה . הוא נתפס וישב במאסר זמן רב , עד שהוצא להורג במסרקות של ברזל . בשעת מותו אמר רבי עקיבא כי כעת מזדמן בידו לקיים את מדרשו על המילים " בכל נפשך . " מומל ץ לתאר את הרקע לפגישתם של פפוס ורבי עקיבא , ולקרוא את המשל ולהסבירו . רק לאחר הבנת המשל , ניתן לעבור לשוחח על הנמשל .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר