עמוד:109

לסיכ ום הנלמד ולבדיקת ההבנה אפשר גם לבקש מהתלמידים לעמד את הכתבה : המורים יכולים להכין קובץ רציף של הטקסט ולבקש עימוד של הכתבה והתצלומים . אפשר לצלם את התצלומים או לסרוק אותם , ואפשר לעבוד בפורמט הדיגיטלי של הספר . מורים שירצו להרחיב את הטיפול בקטע השלישי מבחינת התוכן לכיתה כולה או לתלמידים מסוימים בה יכולים לשאול את השאלות האלה : › כתו ב בקט ע ש " הדו-חיים ] ... [ נקלעים לצרו ת גדולו ת באמת " . א ם יש בטקס ט שקראת ם ע ד כ ה תשובו ת לשאלו ת האלה , ענו לפ י הטקסט . א ם ל א מצאת ם תשובה , הציעו השערו ת משלכם . א . מ ה ה ן הצרות ? ב . איך מנסים לעזו ר להם ? . ג למ ה חשו ב לעזו ר להם ? . ד מ ה דעת ה ש ל הכותב ת ע ל המצב ? איך יודעים ? › הפעילויות של סלילה , זריעה ובנייה הן פעילויות חיוביות . הבנת הקשר בינן ובין התייבשות השלוליות מצריכה גישור על פערים וחשיבה מסדר גבוה ( היסק . ( אפשר לשאול כך : כתו ב בכתב ה שהאד ם בונה , סול ל וזורע . הסבירו איך הפעולו ת ש ל האד ם פוגעו ת בשלולית ובחיים שבה . פעילות לקראת סיום בפרק זה ובפרק " כלבים , צבי ים ובני אדם" יש הדגמה של השימוש בהווה לתיאור פעולות חוזרות ונשנות לעומת השימוש בעבר לפעולה שהסתיימה . להבחנה זו יש משמעות בהבנת טקסטים שונים . מתי מדובר באירוע שהיה , ומתי נמסר מידע כללי . לפניכם הצעה לתרגיל נוסף . המורים יחליטו אם לעשותו ובאיזה מועד . מומלץ לעשותה כפעילות כיתתית . קראו את הקטע הקצר שלפניכם : המחלה המסוכנת "מלריה" נקראת גם " קדחת הביצות . " יתושי אנופלס גורמים למחלה . הנקבה של יתושי אנופלס נושאת בגופה יצורים זעירים . כאשר היא עוקצת , חודרים היצורים האלה לגוף האדם . תחילה הם מגיעים לכבד ומשם אל זרם הדם . כאשר אדם חולה במלריה , יש לו חום גבוה , הוא מזיע מאוד , ויש לו צמרמורות . לפני כמאה שנה , היו בארץ הרבה ביצות . בביצות נמצאו יתושי אנופלס , ורבים מהמתיישבים חלו במחלה . הם ניסו להילחם במחלה , אולם היא פגעה בהם , ורבים מתו ממנה . מתוך אשכולית " אני אתה והוא" המרכז לטכנולוגיה חינוכית . כתבה עפרה רזאל , עמודים 01-02 ) בתיקונים קלים ( א . העתיקו מהקטע את הפעלים בהווה . ב . העתיקו את הפעלים בעבר . ג . חשבו על ההבדל בין שתי הפסקאות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר