עמוד:88

הפרק "פוגשים שירים , פוגשים ילדים" ( עמוד 20 בספר הלימוד ) נושא : ילדים – עולמם והיחסים שלהם עם סביבתם המשפחתית הקרובה . הפרק כולל שני שירים שאפשר לתארם כשירים סיפוריים . שיר סיפורי הוא שיר ארוך יחסית , המחולק לבתים רבים , והוא מתאפיין בתכונות ובאיכויות שבדרך כלל מאפיינות סיפור : דמויות רבות ובעלות " נפח , " עלילה מפותחת ו לעתים אף מפותלת , דיאלוגים או דיבור בכמה קולות , מעברים בין מקומות וזמנים שונים וכד . ' שירים רבים מסוג זה אפשר למצוא אצל מרים ילן שטקליס , קדיה מולודובסקי , קורניי צ'וקובסקי , ד"ר סוס ואחרים . שירים סיפוריים נוטים להיות משעשעים , מלאי חן ודמיון . האלמנטים השיריים של משקל , מצלול , חריזה וחזרות נותנים תנופה וקסם לסיפור המסופר בהם , והופכים את חוויית הקריאה למיוחדת במינה . " גלגולי ו של מעיל" הוא אכן כזה , עם קורטוב של פראות . ה אווירה בשיר " יוסי ילד שלי מוצלח" רגשית יותר , אולם גם הוא מעלה חיוך , מפתיע ומלא דמיון . מטרות הפרק היבט ספרותי- אורייני – מטרת הפרק היא לאפשר מפגש חווייתי ולימודי עם שירה תוך מתן תשומת לב להיבטים המאפיינים את הסוגה – מו זיקליות , מצלול , חזרות , משקל , חריזה ועוד – ולמאפיינים הספציפיים לשיר הסיפורי : עלילה , דמויות , דיאלוגים , העמדה דרמטית וכדומה . הפעילויות המלוות את השירים חותרות ליצירת חוויה לימודית מהנה ונעימה עם הרבה מקום לדמיון , להזדהות עם הדמויות ולשיח מורחב דבור וכתוב . פסקה בתכנית הלימודים מתארת יפה את האינטראקצי ה האישית שיכולה להיווצר בין תלמידים לבין יצירת ספרות : " מפגש עם יצירה ספרותית בבית הספר אמור לזמן לתלמידים חוויות והתנסויות אסתטיות ורגשיות ולאפשר לכל אחד מהם לבנות את עולם הטקסט האישי בהתאם לידע שלו , לניסיון העבר ולאישיותו " . הערות והצעות להוראת הפרק 46 משרד החינוך – המזכירות הפדגוגית , האג ף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים ( תשס . ( ג" תכנית לימודים : חינוך לשוני עברית - שפה ספרות ותרבות לבית הספר היסודי הממלכתי והממלכתי דתי . עמוד . 41

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר