עמוד:84

החברתי , למצבי משבר משפחתיים ולדמויות במשפחה . יש להביא בחשבון את הדברים ולשים לב לתגובות התלמידים כלפי המשאלות ש חבריהם בחרו . פעילות 2 לעתים מחליפים בטעות את המונח " מירכאות" במונח " גרשים : " גרש אחד או גרשיים הם סימן פיסוק שתפקידם לסמן קיצורים וראשי תיבות ( רח , ' ב יה ;( ס" מירכאות נדונות כאן בתפקידן כמסמנות דיבור ישיר . סעיף ב – לתלמידים שעדיין מתקשים בקריאה כדאי להציע להתחיל בסימון הדמות המדברת בכל משפט ולהמשיך בסימון הדברים שהיא אומרת . אחר כך יוכלו להוסיף את המירכאות במקומות המתאימים . מהתלמידים המתקדמים אפשר לב קש לשים לב לפעלים המבטאים אמירה : גילתה , נאנחה , התרגש . אלה אינם " פועלי אמירה" קלאסיים , אבל בכל זאת אפשר להבין מהם שנאמר דבר מה . אפשר לבקש מהתלמידים להציע פעלים נוספים הנותנים ביטוי לאופן אמירת הדברים או למצב ה רוח שבו הם נאמרים . קטע מהספר " אבא שלי איש ציפור " מאת דיויד אלמונד , תרגו ם : מיכאל דק הצעה לפעילות מרחיבה על תוכן הסיפור ולשם השלמת פערים לאחר הקריאה – בסיפור , שהילדים קראו מסופר על אב ובתו הפועלים יחד למען מטרה משותפת . אפשר לשאול את הילדים אם הייתה זו באמת מטרה משותפת . פעילות 4 אפשר להוסיף נושאים לשיחה , למשל : מי משני המשוחחים אומר את רוב הדברים ? איזה סוג של דברים אומרת ליזי לאבא שלה ? ( היא מכווינה אותו בנוגע למה שחסר לו ובעצם מייעצת לו ולאחר מכן מעודדת אותו ומציעה עזרה ) . מה מיוחד במצב הזה ? האם חל שינוי במצב הרוח של אבא במהלך השיחה ? השיחה על אודות האב והילדה יורחבו באופן טבעי לשיחה על מהותם של יחסים בין הורים לילדים . פעילות 5 סעיף ב –ניכר שהקשר בין השניים מבוסס על אהבה , על גילוי לב ועל ההבנה של ליזי לצרכיו ולמצבו של אבא . כדאי להפנות את תשומת לבם של הילדים למשפטים המעידים על המצב הלא - רגיל הזה , ובתוך כך להשתמש במילים כמו נחמה , עידוד , תמיכה , סבלנות , רגישות , בגרות . פעילות 6 בפעילות הזו מתבוננים בתפקיד המספר . המספר במקרה הזה אינו מדבר בגוף ראשון והוא אי נו אחת מן הדמויות בסיפור . זהו " מספר יודע כול" ( או " מספר כל יודע : ( " הוא מוסר לקוראים מה שהדמויות עושות , מה שהן מרגישות " ) הוא היה מאושר , ( " ומה שהן חושבות " ) בטח שהיא מוכנה . זה יהיה כמו אז , כשהיא עזרה לו לצבוע את בית הצעצוע . ( " הוא מספר לנו מה שקרה , ולא מה שהוא ראה או שמע בעצמו . תלמידים צעירים עלולים להתקשות בתפיסת המושג המופשט " המספר , " ואין צורך להדגיש את ההבדל בינו לבין הסופר . סעיף א – רוב הפעלים שבהם המספר משתמש כדי למסור לקוראים מי מדבר הם מהשורש

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר