עמוד:67

המטרה בפעילות זו היא לזהות כי תאור הגשם והפועל המתאר את השפעתו על האדמה משתייכים לאותה משפחת מילים כדוגמת : אורה - תאיר וכד . ' בסיום הפעילות כדאי לכתוב מספר דוגמאות לזוגות כאלו על הלוח , ולבקש מהילדים לזהות את השייכות המשותפת . פעילות 4 זיהוי אותיות השורש עשוי לסייע לתלמידים בהבנת משמעותן של מילים קשות . בתפילה זו מופיעות מילים רבות בעלות מ שלב לשוני גבוה , שאינן מוכרות לתלמידים . בנוסף , הן אינן מופיעות בתוך הקשר תכני שעשוי לסייע בהבנתן . משום כך כדאי לבקש מהתלמידים לאתר את אותיות השורש , לשאול אותם האם הם מכירים מילים נוספות המשתייכות לאותה משפחת מילים , ובעזרת השורש והמילים להבין את משמעות מילים הקשות . חשוב להמליל את תהליך הבנת המילים בעזרת אותיות השורש , וללמד את התלמידים כיצד להעזר באסטרטגיה זו גם במקרים אחרים . פעילות 5 הפעילות מכוונת את התלמידים לעיסוק במונח " אקרוסתיכון" שנלמד במסגרת הפיוט " אדון הסליחות . " בעבר הצענו לבקש מהתלמידים למצוא דוגמאו ת נוספות לפיוטים או תפילות בהם מופיע אקרוסתיכון . כעת ניתן לבקש מהם להזכר שוב בדוגמאות אלו , או לכוונם שוב לאתר את הדוגמאות בסידור או בברכון . במידת האפשר , כדאי לסמן את האותיות המבוקשות על הלוח , מאחר ובניגוד לפיוטים ותפילות רבים , האקרוסתיכון שלפנינו אינו מופ יע בראשית השורה . במקרה והשוני במיקום האקרוסתיכון יקשה על התלמידים לזהותו , ניתן לבקש מהתלמידים לחזור לעמוד 44 בספר בו מופיעה הגדרת האקרוסתיכון , ולהזכר בהגדרה ובמשמעותה . מגדירים סתו ועוד מילים פעילות 1 הפעילות נועדה להתרשמות כללית . מכיוון שבפעילות 4 תיעשה השוואה בין הגדרות התלמידים להגדרה במילון , אין צורך להתעכב כאן . פעילות 2 סעיף א – ההגדרה של דניאל – התלמידים צריכים לזהות שההגדרה אי נה מספקת מפני ש דניאל איננו מבדל את העונה , אלא רק משייך את הסתיו לקטגוריה מכלילה – עונת שנה . אמנם זוהי קטגוריה מצומצמת וסגורה , ואפשר למנות את הפריטים השייכים לה , כפי שעשה מילון רב מילים לבית הספר , אך אי אפשר להסביר באמצעותה את המילה כי סתיו ועונה אינן מילים נרדפות . קטגוריה מכלילה מצומצמת כל כך היא דבר לא שכיח . אפשר לציין זאת בשלב העבודה על ההגדרה הזאת או לחזור לכך בהמשך בעת העיסוק על מילים מכלילות אחרות . אפשר גם לנגד זאת להגדרה של חמנית , למשל , שהיא רק צמח אחד

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר