עמוד:62

אפשר , למשל , לעזור להם לאחד את הוראות 3 ו- 2 למשהו קצר כמו : סרטטתי קווים בעזרת סרגל . כך הם גם מתרגלים אינטואיטיבית את המעבר בין הוראות כסוגה לתיאור של פעולות בשיחה ( המטרה התקשורתית שונה בשני המקרים . ( מומלץ לראות משימה זאת כמשימת רשות , ולפטור את מי שלא יתחבר אליה . פעילויות לקראת סיום פעילות 2 לפעולה ו למכשיר או ל חומר יש אותו שורש , חוץ משלוש המילים האחרונות שבטבלה . הפועל המתאים למספריים הוא " גוזרים , " אבל גם התשו בה " מספרים" נכונה ויש לקבל אותה ולהעיר על הבידול במשמעות . מי שמשתמש במספריים כדי לחתוך נייר , בד או ציפורניים – גוזר . מי שמשתמש במספריים במספרה – מספר . פעילות 3 יש להקפיד שיבינו שהכוונה לאורז אריזות ולא לאורז מאכל . זו הזדמנות להעיר שאורז ( מאכל ) היא מילה שמקורה לא בעברית ולשתף דוברי שפות אחרות . פעילות 4 הנושא של שורשים ומשמעויות יחזור בכיתות גבוהות . אפשר להסתפק בתרגיל ובמובן מאליו . אם תעלה דרישה מהתלמידים או שהמורים יבחרו לעשות זאת , אפשר להרחיב מעט גם בכיתה ג ולהבדיל בין קשר משמעות בולט ( רץ , ריצה מרוץ , מריצה ) לבין קשר בולט פחות ( חשב ומחשבה לעומת חישב וחשבון , לדוגמה . ( כשהמשמעות שונה שורש שנראה דומה עשוי לייצג שורשים ממקורות שונים . השורש פרח במשמעות פריחה , פרחים שונה מהשורש פרח במשמעות עף , טס . במשמעות זו השורש קרוב לברח . הפרק "הנה בא הסתיו" ( עמוד 30 בספר הלימוד ) נושא : הסתיו , התפילה לגשם וחג הסיגד . מטרות הפרק היבט תכני- הבנת המושגים " הזכרת גשמים" ו"שאילת גשמים . " עיסוק בחשיבות הגשמים ומשמעותם . הכרת המסורת של קהילת יהודי אתיופיה . היבט ערכי- מתן מקום של כבוד לקהילת יהדות אתיופיה והידוק הקשר , גיבוש והכרות בין תלמידים ממוצא זה , לתלמידים מקהילות אחרות . היבט ספרותי- אורייני – תת -הסוגה המרכזית בפרק היא ההגדרה , השייכת לסוגת הטקסט העיוני - מידעי . המטרה היא להבין את מבנה ההגדרה ואת תפקידה . המושג " מילה מכלילה " , המאפיין הגדרה , נלמד אף הוא בפרק . בנוסף מתנסים התלמידים בהפקת מידע ממכתב ומסרטון . היבט אורייני- לשוני – התאמה בין תארים לפעלים . חיפוש על פי א"ב וא"ב פנימי .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר