עמוד:55

צדקה-בחרנו להתייחס למושג צדקה במשמעותו הרחבה - גמילות חסדים , מעבר למשמעות המוכרת לילדים של נתינת סכום כסף . בהקשר זה ניתן להזכיר כי הדרגה הגבוהה ביותר בצדקה היא דוקא לסייע לעני במציאת עבודה ממנה יתפרנס בעצמו ולאו דוקא נתינת כסף . פעילות 1 התשובה לשא לה זו אינה נזכרת בגלוי בקטע . כדאי להקדים לה שיחה משותפת בנוגע למהותו של חודש אלול ולמנהגים הנהוגים בו , ומתוך השיחה להגיע למשמעות השם . ניתן גם להשיב על כל שאר השאלות ורק בסיום שאר הפעילויות לחזור לפעילות זו . פעילות 2 המילה תשובה מופיעה בקטע במשמעות השונה מה משמעות בה נתקלים הילדים בחיי היומיום . כדאי לכתוב את המילים שיציעו התלמידים על גבי הלוח , לוודא כי הם מכירים את משמעותן של כל המילים , ולמצוא את הקשר והמשותף בינן למילה תשובה . מהיכן שבים בדרך כלל ? מהיכן ולאן שבים כאשר חוזרים בתשובה ? אפשר להזכיר את הפסוק : " ש ובה ישראל עד יהוה אלהיך כי כשלת בעונך " . ) הושע יד ב ) . מומלץ לכתוב את המילים במילון האישי או הכיתתי , ראו הצעה בחלק התיאורטי במדל . פעילות 4 אפשר להיזכר בסיפור עקדת יצחק מתוך החומש ( בראשית כב א- יט ) ולשוחח על אמונתם של אברהם ויצחק , שהסכימו למלא את דבר ה ללא עוררין . תלמידים מתקדמים אפשר להפנות למחזור , ולבקש מהם למצוא את הקריאה בתורה ביום שני של ראש השנה ( עקדת יצחק . ( מה הקשר בינה לבין ראש השנה ותקיעת השופר ? פעילות 5 אפשר לשוחח על המשותף לחתימה ולסגיר ה . מדוע חתימה היא גם סגירה ? הן החתימה והן הסגירה מהווים סיום : חתימה מתבצעת על פי רוב בסיום מסמך או מבטאת סיום של תהליך , וגם סגירה מבטאת סיום כלשהו . מה נסגר ונחתם בימי הדין ? בין כסה לעשור הקטע שלפנינו הינו המשכו של קטע המידע שעסק בימי אלול , והוא עוסק בתקופה שבין ראש השנה להושענא רבה . בדומה לקטע המידע שלפניו , גם כאן מוזכרים מספר מושגים רבים כמו : כסה , עשור , שבת שבתון , כל נדרי , נעילה ויום חיתום הדין . ריבוי המושגים עשוי לבלבל את הילדים , ועל כן אנו מציעים לערוך רשימת מושגים מסודרת במחברת או על גבי לוח קיר בכיתה , במילון כתתי או במילון אישי , ובסיום הלימוד לבצע חזרה על המושגים משני הקטעים באמצעות חידון או משחק חזרה כלשהו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר