עמוד:51

ואחת יכולים להשפיע , אומרת לאה גולדברג . התנאי הראשון הוא הרצון , הכוונה , ואפשר לממש את הכוונה בדרכים רבות . הערה : השיר " גם השנה " מופיע בתכנית הלימודים של כיתות ה -ו . עם ז את העיסוק בשיר הקצר והמרגש הזה אפשרי גם לילדים צעירים . הפעילות מתמקדת בהתבוננות באוצר המילים ששימש את המשוררת , ומפנה את תשומת לבם של הילדים להבדלים סמנטיים בין מילים , ליחסיות של המושג " נרדפות" ולהבדלים משלביים – בלי לנקוב במושגים הלשוניים הפורמאליים ; בכך הוא מעשיר ומחזק את התשתית הלשונית ההולכת ומתפתחת , לקראת המשך הלמידה . הטבע , כפי שהוא מתואר בשיר , הוא מציאות מוכרת לילדים הצעירים וביכולתם להתייחס אליו ולחוש בחגיגיות ההולמת את ההקשר . במפגש הבא עם השיר , בכיתות ה- ו , התלמידים יוכלו להתייחס לרובד האנושי- ערכי ולהשפעה של כל אחד ואחת מאתנו על חיינו . פעילות 1 סעיף א – מומלץ לקרוא טקסט ספרותי לילדים ( בוודאי לתלמידים צעירים ) לפני שהם קוראים אותו בעצמם , על אחת כמה וכמה כשמדובר ב טקסט שירי . האזנה לשורות השיר הנקראות בהגייה נכונה , תוך שימת לב לאוצר המילים , לחריזה , למקצב ולמרכז הכובד של כל שורה או בית , היא חוויה מכוננת , מרגשת ומסקרנת , שילדים צעירים יכולים לחוות אותה רק כשמבוגר ים קורא ים באוזניהם . בפעם הראשונה אפשר לקרוא כשהספר עדיין סגור ; הילדים אינם רואים את הטקסט ומתמקדים בחוויית ההאזנה , בצלילי המילים , באינטונציה ובמשמעות . בדרך זו החריזה והמקצב בשיר זוכים לתשומת לב מרבית . בפעם השנייה כדאי לקרוא כשהטקסט מול עיני הילדים , והם שותפים דוממים לקריאה . לפני הקריאה השנייה כדאי להפנות את תשו מת לבם של הילדים לפירושי המילים ולוודא שאוצר המילים ברור . סעיפים ב- ג – מטרת הפעילות היא להתוות לילדים דרך אחת להתבוננות ביצירה ספרותית - חקר אוצר המילים המצוי בה לעומת אוצר המילים המצופה על פי הנושא או ההקשר , חשיבה על הזיקה בין המצוי למצופה , התנסות בהעל את השערות ובפיתוח רעיונות תוך כדי שיח קבוצתי או כיתתי . פעילות 2 שתי החלוקות מבליטות תפיסה שונה של מבנה השיר : בחלוקה הראשונה - ארבעה זוגות של שורות מול " גוש" בן 1 שורות בעלות מכנה משותף , שאחריו זוג נוסף בעל אופי שונה ( על - פי החלוקה השנייה . ( תחילה על הילדים להבחין בהבדל ולבטא אותו במילים . העבודה בזוגות כאן תועיל בזיקוק התיאור לקראת ה שיח בכיתה . החלוקה הראשונה , אף שהיא מבליטה את המבנה של צמדי שורות , אינה מבחינה בהבדל המהותי בין שש השורות הראשונות לשתיים האחרונות . החלוקה השנייה מבחינה בשני חלקים תוכניים ורעיוניים בשיר ; בחלק הראשון מתואר מה שקורה כל שנה , ואף שהתיאור הוא בלשון חגיגית , המבליטה את יופיין של התופעות הללו , ברור שמדובר בחלק משגרת הטבע שאין בה התכוונות מיוחדת . לעומת זאת , שתי השורות האחרונות מתארות התכוונות אנושית , פרטית או כללית , התלויה ב רצון ואיננה חלק משגרת הטבע ; בזה כוחה , ובזה כוחו של השיר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר