עמוד:16

שיעזרו להם בשיחה ( . לפני הצגה תיאטרלית ההתארגנות חשוב ה ביותר . אפשר להציע לתלמידים את ה נקודות האלה : מה אומרים ? › חשבו מה לדעתכם אמרה הדמות . › חשבו מה הייתה התגובה של הדמות השנייה ומה היא אמרה . איך אומרים ? › השתמשו בגוף ראשון . › חשבו איך הדמויות אמרו את הדברים ( בכעס , בצורה רגועה , בתקיפות , בשמחה , בעצב . ( מתכוננים להצגה בפני קהל › כתבו לעצמכם על דף את מה שתגיד כל דמות , כך : אמא ...: ילד ....: › למדו את התפקיד שלכם בעל-פה . › עשו חזרות . אין הכוונה כאן לקבע דברים , אלא לספק בסיס לשיח דבור מורחב בסוגה מסוימת . חשוב לשמור על מקומו של הסגנון האישי ועל היצירתיות . כשהילדים מביעים עמדה אישית על נושא או על סוגיה שהועלתה לדיון , כדאי להנחותם ל השתמש במבנים כגון " אני מסכים כי " ... או " אני לא מסכים עם יוסי , כי , " ... או " הדעה שלי אחרת " , " אני חושב ש . " ... מבנים כ אלה מארגנים את החשיבה – תחילה קביעת העמדה ואחר -כך הנמקתה – ומונעים התפזרות לדיבור אסוציאטיבי . כשהילדים מספרים על חוויה אישית או על אירוע , כדאי להנחותם לספר על -פי רצף האירועים – לפתוח במה שהיה בהתחלה , להיצמד לסדר ההתרחשויות ולסיים בתיאור המצב בסוף ההתרחשות . כדאי להנחו ת אותם להפרי ד בין העובדות , כלומר ההתרחשויות , לבין הרגשות שליוו את האירוע במהלכו ובסופו . כדאי להנחות למבנה מארגן כגון " בהתחלה ... אחר כך ... ואז ... בסוף . " ... כמובן , לא תמיד אפשר לכבול את המבעים לדגמים המובנים , ולצד אלה רצוי להפנות את תשומת הלב של הילדים לאפשרות הלגיטימית לגמישות המבעים , על - פי הנסיבות . כשהילדים שואלים שאלות על מידע ששמעו , בין סיפור אישי ובין תוכן אחר , כדאי ללמדם לתכנן את השאלה , למקד אותה בפרט מסוים ולהתאים את מילת השאלה ההולמת , במבנה כמו " אני רוצה לשאול על ; ------ה למה / איפה / כמה / מי / איך" וכיו . ב" דוגמאות לפעילויות של שיחה ודיון : בפרק " משלים על שועלים" ( כרך א ) יש כמה הזדמנויות לקיום שיחה בכיתה . כך בעת לימוד המשל " השועל והתיש" ה שיחה בכיתה נועדה להבהיר לילדים שמטרתם של ממשלי המשלים הייתה בעיקר ללמד את הקוראים איך ראוי לנהוג ; בפרק " לטאות" ( כרך ב , ( מו בא קטע מידע על תופעת הינתקות זנב הלטאה ( המתואר בשיר העומד במרכז הפרק ) . לאחר קריאתו אפשר לקיים שיחה על ההבדלים בין שתי הסוגות ולהרחיב את הדיון לעבר מטרתה התקשורתית -חברתית של כל סוגה : למה אנחנו קוראים שירים וסיפורים ומתי אנו פונים לקטעי מידע . בפרק " סיפור קיץ" ( כרך ב ) יש

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר