עמוד:160

מעניינות מפי הילדים ומעניין יהיה לגלות את הידע האינטואיטיבי ( ואצל חלקם ידע מבוסס ) הקיים אצלם בהקשר לנושא . השיר "עכביש ארוך רגליים" מאת חיה שנהב ( עמוד ( 182 כדאי לקרוא את השיר בקול רם פעמיים . בפעם השנייה אפשר לבקש מהילדים " להציג" את השיר : אפשר להציגו באצבעות ליד השולחן , ואם יש מרחב לתנועה אפשר לעבור מכריעה או משכיבה על הארץ לטיפוס אטי ואז לנפילה מהירה . אחרי ההקראה הראשונה אפשר לשוחח עם הילדים על ההבדלים בין העכביש לנמלה בכל הנוגע לקצב הטיפוס . פ עילות – 1 הפעילות מכוונת לעבר דברי החרגול שאומר : " כל- כך קשה לטפס – וקל כל כך לפל " החזרתיות מדגישה את מסקנתו או מוסר ההשכל שהוא מציע . פעילות – 2 התובנה של החרגול אינה פשוטה להבנה . כדאי לתת לתלמידים דוגמה ראשונה . השיר "שאלות של חצילים" מאת חיה שנהב ( עמוד ( 184 אפשר להתחיל את הפעילות עוד לפני שהילדים פותחים את הספרים . לשם כך כדאי לכתוב על הלוח את שם השיר , ולשאול את התלמידים במה , לדעתם , יעסוק שיר שזו כותרתו . מומלץ לוודא שהילדים אכן יודעים מה זה חציל , ואפשר גם להביא חציל לכיתה . פעילות – 3 כדאי לוודא שהתלמידים מבינים שהמילה "למשל" מעידה שמדובר בדוגמה או בדוגמאות . אפשר לבקש מהם לבחור את ההשלמה הנכונה למשפט " כשכתוב 'למשל , ' זה סימן ש " ... ( השלמות אפשריות : "שבהמשך המשפט נספר על הכול" או "שבהמשך המשפט נציג דוגמה או דוגמאות . ( " פעילות , 4 סעיף ג – זו שאלה פתוחה , ולא חייבים לענות עליה . תשובות אפשריות : אריה , אוכל-אדם , אי מא שמנשקת את הילד שלה ו"טורפת" אותו מאהבה . פעילות , 4 סעיף ד – כאן הילדים מקבלים הזדמנות לשאול שאלה הקשורה לעולמם . כדאי לבקש מהם לקרוא בקול רם את השאלות שכתבו . פעילות , 5 סעיף ב – בשיעור העוקב אפשר לבקש מהילדים שיקריאו את התשובות שקיבלו , ולשוחח עליהן . אפשר גם לכתוב על הלוח רשימה של נימוקים שהילדים שמעו מהמרואיינים שלהם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר